زيادى را بايد جدا كند يا نه؟ و هم چنين
بعكس آن، شخصى خمس پول را داده و با پول مخمّس مثلا برنج خريده و آن برنج، در
پايان سال زياد آمده خمس زيادى آن برنج را بايد بدهد يا نه؟.
ج
- چيزى كه خمس آن داده شده پول آن هم خمس ندارد مگر آن كه به زيادتر
از قيمتى كه خمس آن را داده بفروشد كه خمس آن زياده- در صورتى كه صرف مؤنه سال
نشود- لازم است و هم چنين چيزى كه به پول مخمّس، خريده شده، خمس ندارد.
حكم پولى كه به صندوق خيريّه يا پس انداز يا قرض الحسنه و مانند
اينها ريخته شده و سال بر آن گذشته
س 145
- اگر در راه خدا پولى را به صندوق بريزند و به طورى باشد كه از ملك
صاحب پول، خارج نشود آيا مىتوانند هنگام پرداخت، صندوقدار را وكيل كنند كه اگر
آن پول، از مخارج سال، زياد آمد خمس آن را از طرف صاحبان آن، اخراج كند يا نه؟.
ج
- با فرض آن كه امانت باشد اشكال ندارد كه صندوقدار را وكيل در
اخراج خمس نمايند.
س 146
- اگر صاحبان پول، به صندوقدار وكالت بدهند آيا بايد سال هر يك از
ايشان را جداگانه در نظر بگيرد يا اين كه مىتواند خود، براى صندوق، سال قرار
دهد؟.
ج
- با فرض امانت، بايد سال هر يك از صاحبان پول را، جداگانه لحاظ
نمايد لكن امانت بودن، محلّ تأمّل است.
س 147
- آيا به پولهاى خيريّهاى كه پس از يك سال در صندوق مانده يا زائد
بر نيازمنديهاى خيرى- كه در محيطى در نظر گرفته شده- مىباشد خمس، تعلّق مىگيرد
يا نه؟ و چنانچه پول مذكور را- جهت توسعه دادن به اعمال خيريّه- بكار اندازند خمس
به منافع آن تعلّق مىگيرد يا نه؟.
ج
- در صورتى كه صاحبان پول، پول را در صندوق، امانت مىگذارند به نحوى
كه هر زمان بخواهند جهت خود بردارند بتوانند- خمس تعلّق مىگيرد و