responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 314

مبلغى را كه در آن سال، بدست آورده و به وجوه خمس داده ضميمه نموده و هر گاه كسى مقدارى فرش و ظرف و رختخواب و ساير لوازم زندگى خانه، كه مورد لزوم و احتياج، در بين سال نيست و براى اين كه فقط در بعضى مواقع مثل مجالس عزادارى و يا مجالس سرور و مانند آن محتاج به ديگران نباشد از پول خمس داده و يا در بين سال از درآمد خود، خريدارى نمايد و ذخيره كند در سالهاى بعد، خمس به آنها تعلّق مى‌گيرد يا نه؟.

ج‌

- در فرض سؤال، فقط خمس زائد را بدهد و به عين پولى كه خمس آن را داده ثانيا خمس تعلّق نمى‌گيرد و هم چنين اگر با آن پول خمس داده، اثاث و لوازم ديگر خريدارى نمايد و ذخيره كند به آن اثاث، خمس تعلّق نمى‌گيرد خواه مورد احتياج باشد يا نباشد و امّا اگر از عوائد بين سال، لوازم زندگى، را مطابق شأن خود خريدارى كند، اگر چه در بين سال، فقط يك دفعه يا بيشتر مورد احتياج شود از مؤنه محسوب و خمس ندارد و امّا اگر طورى است كه عاريه يا اجاره نمودن اثاث مورد احتياج، سالى يك مرتبه مثلا خلاف شأن او نيست بايد خمس آنها را بدهد و در سالهاى بعد، خمس ندارد.

س 91

- شخصى مبلغى از درآمدش را قبل از گذشتن سال، بر آن، داده و خانه‌اى را براى سكونت خود، بيع شرط نموده و پس از گذشتن چند سال همين پول را گرفته و بابت زمين خانه‌اى كه براى سكونت لازم داشته است داده، آيا خمس آن را بايد بپردازد يا نه؟.

ج‌

- در فرض سؤال، خمس، بر او لازم نيست.

س 92

- بنده محصّل و پدرم بى بضاعت و از عهده مخارج تحصيل دانشگاه من برنمى‌آيد، مجبورم دو سه ساعت كار كنم و مخارج تحصيلى خود را تأمين نمايم آيا خمس به اين پول هم تعلّق مى‌گيرد يا نه؟.

ج‌

- منافعى كه بدست شما مى‌رسد و زائد بر مؤنه باشد، بايد خمس آن را پس از تمام شدن سال بپردازيد.

س 93

- بنده در حدود سى سال در نزد برادر خود شاگرد بودم. سال گذشته مستقلّ شدم و خودم حجره باز كردم و در حدود ده هزار تومان بعنوان سابقه‌

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 314
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست