مبلغى را كه در آن سال، بدست آورده و به
وجوه خمس داده ضميمه نموده و هر گاه كسى مقدارى فرش و ظرف و رختخواب و ساير لوازم
زندگى خانه، كه مورد لزوم و احتياج، در بين سال نيست و براى اين كه فقط در بعضى
مواقع مثل مجالس عزادارى و يا مجالس سرور و مانند آن محتاج به ديگران نباشد از پول
خمس داده و يا در بين سال از درآمد خود، خريدارى نمايد و ذخيره كند در سالهاى بعد،
خمس به آنها تعلّق مىگيرد يا نه؟.
ج
- در فرض سؤال، فقط خمس زائد را بدهد و به عين پولى كه خمس آن را
داده ثانيا خمس تعلّق نمىگيرد و هم چنين اگر با آن پول خمس داده، اثاث و لوازم
ديگر خريدارى نمايد و ذخيره كند به آن اثاث، خمس تعلّق نمىگيرد خواه مورد احتياج
باشد يا نباشد و امّا اگر از عوائد بين سال، لوازم زندگى، را مطابق شأن خود
خريدارى كند، اگر چه در بين سال، فقط يك دفعه يا بيشتر مورد احتياج شود از مؤنه
محسوب و خمس ندارد و امّا اگر طورى است كه عاريه يا اجاره نمودن اثاث مورد احتياج،
سالى يك مرتبه مثلا خلاف شأن او نيست بايد خمس آنها را بدهد و در سالهاى بعد، خمس
ندارد.
س 91
- شخصى مبلغى از درآمدش را قبل از گذشتن سال، بر آن، داده و خانهاى
را براى سكونت خود، بيع شرط نموده و پس از گذشتن چند سال همين پول را گرفته و بابت
زمين خانهاى كه براى سكونت لازم داشته است داده، آيا خمس آن را بايد بپردازد يا
نه؟.
ج
- در فرض سؤال، خمس، بر او لازم نيست.
س 92
- بنده محصّل و پدرم بى بضاعت و از عهده مخارج تحصيل دانشگاه من
برنمىآيد، مجبورم دو سه ساعت كار كنم و مخارج تحصيلى خود را تأمين نمايم آيا خمس
به اين پول هم تعلّق مىگيرد يا نه؟.
ج
- منافعى كه بدست شما مىرسد و زائد بر مؤنه باشد، بايد خمس آن را پس
از تمام شدن سال بپردازيد.
س 93
- بنده در حدود سى سال در نزد برادر خود شاگرد بودم. سال گذشته
مستقلّ شدم و خودم حجره باز كردم و در حدود ده هزار تومان بعنوان سابقه