- فرقى نيست. تا وقتى كه غذاخور نشده از هر شيرى بخورد بول او با يك
مرتبه آب تطهير مىشود.
س 15
- در يكى از مساجد مسألهاى گفته شد مبنى بر اين كه بعضى از علماء
قائل به اتّصالند باين معنى كه اگر مثلا دست انسانى از سر انگشتان تا بازو نجس شود
و براى خوردن غذا دستش را از سر انگشتان تا مچ در آب كرّ و يا جارى فرو برد طاهر
نمىشود زيرا اتّصال به بالاى دست دارد و يا قاچ خربزه اگر گوشهاش نجس شود گوشه
ديگرش هم چون اتّصال دارد نجس است نظر مبارك را در اين موضوع مرقوم فرمائيد.
ج
- اين نحو اتّصال مانع از تطهير مقدارى از دست يا بدن كه در آب فرو
برده نيست و در فرض اخير مقدارى از خربزه نجس است كه عين نجس و يا متنجّس با آن
ملاقات كرده باشد بلى اگر طورى باشد كه آب خربزه از محلّى كه نجس شده به محلّ ديگر
جارى شود آن مقدار هم نجس مىشود.
در موارد تطهير به آب قليل خروج غساله لازم است
س 16
- ماشينهاى لباس شويى كه معلوم نيست لباس را فشار دهد و ظاهرا فقط در
اثر تهويه و حرارت، آن را خشك مىكند آيا در اين مورد خروج غساله، صدق مىكند يا
نه با توجّه به اين كه به آب جارى اتّصال داشته است؟.
ج
- اگر آب كرّ يا جارى به تمام لباس نجس برسد پاك مىشود و محتاج به
فشار نيست و در تطهير به آب قليل در چيزهائى كه خروج غساله محتاج به فشار است بايد
با فشار، غساله خارج شود و مجرّد زوال غساله بدون فشار كافى نيست.
س 17
- شخصى جائى از بدنش متنجّس است اگر دو مرتبه دست را تر كند شاداب و
بر آن بكشد كه اقلّ غسل حاصل شود و غسالهاش را بگيرد طاهر مىشود يا خير؟.
ج
- مشكل است بايد آب بريزد كه غساله آن بنحو متعارف منفصل شود.
س 18
- اگر فشار دادن را در مورد لزوم آن ترك كنند و بگذارند تا غساله در
طول مدّت، به خودى خود خارج شود در طهارت آن چيز، كفايت مىكند يا نه؟.