والدهاش به او صلح شده تعلّق مىگيرد و يا
به دو دانگ ديگر؟.
ج
- بنظر حقير اگر خانه قبلى، امكان فروش، نداشته به خانه قبلى كه در
موقع صلح، مورد احتياج بوده و به خانه ابتياعى فعلى، خمس تعلّق نمىگيرد و اگر
فروش آن ممكن بوده است خمس قيمت دو دانگ خانه قبلى را بايد بپردازد و يك دانگى را
كه صداق زوجه كرده مطلقا خمس ندارد.
س 28
- شخصى خانه مسكونى براى خود و عائلهاش دارد و چون پسرش در تهران
محصّل است، جهت سكونت او هم خانهاى در تهران بمبلغ سى هزار تومان خريده، آيا باين
خانه يا پول آن، خمس تعلّق مىگيرد يا نه؟.
ج
- اگر به نحوى باشد كه عرفا اين خانه، مورد حاجت شمرده شود خمس ندارد
ولى چون اهل عرف بيشتر اين گونه احتياج موقّت را براى تحصيل فرزندانشان در شهر
ديگر با اجاره خانه، رفع مىنمايند ظاهرا سهم سادات و سهم مبارك امام عليه السّلام
را از قيمت فعلى خانه بايد بپردازد.
س 29
- شخصى، خانه براى زندگى خود دارد و حال در بين سال خود، خانه ديگرى
طبق مدل جديد بنا نموده و وسائل ساختمانى از قبيل آهن و سيمان و غيره، تهيّه كرده
و مشغول كار است، مقدارى از اين وسائل به مصرف رسيده و مقدارى باقى مانده، آيا
وجوهات به آن تعلّق مىگيرد يا خير؟.
ج
- در فرض سؤال كه خانه مورد حاجت خود را دارد، به ساختمان نو و
وسائلى كه سال بر آن گذشته خمس، تعلّق مىگيرد.
س 30
- شخصى خانه مسكونى يا مؤنه ديگر را كه از درآمد بين سال تهيّه كرده
است پس از چند سال مىفروشد كه خانه ديگرى خريدارى نمايد. لطفا مرقوم فرمائيد
تكليف خمسش نسبت به اصل پول كه مؤنه با آن تهيّه شده است و سودى كه پس از فروش
بدست آمده چيست؟.
ج
- قيمت اصل خانه خمس ندارد و مقدار ترقّى قيمت اگر در همان سال فروش
به مصرف مؤنه برسد خمس ندارد و چنانچه سال بر آن بگذرد و به مصرف مؤنه نرسد بايد
خمس آن را بدهد.
س 31
- شخصى خانه مسكونى خود را فروخت كه خانه ديگر بخرد،