بخورد و پس از رؤيت ماه در شب اوّل به قرائن
و نشانههايى يقين كند كه روز گذشته از ماه مبارك رمضان بوده تكليف او چيست؟ آيا
قضا و كفّاره دارد يا فقط قضا بر او واجب است؟
ج
- در فرض سؤال اگر از شهرت رؤيت هلال، علم حاصل كند كه مثلا امروز
عيد فطر است و افطار كند و بعد هم علم پيدا كند كه روز عيد نبوده بايد آن روز را
قضا نمايد و كفّاره ندارد و اگر از شهرت، علم حاصل نكرده و افطار نموده و بعد علم
بخلاف حاصل كند بايد علاوه بر قضا، كفّاره نيز بدهد.
س 7
- اگر حاكم شرع، حكم نكرده ولى به يقين حاكم شرع، روزه خود را خورده
چه صورت دارد؟.
ج
- در صورتى كه از ثبوت نزد حاكم و علم حاكم، علم پيدا كرده كه اوّل
شوّال است و افطار كرده و بعد كشف خلاف شده فقط قضا دارد.
س 8
- اگر بحكم حاكم شرع روزه خود را خورده، تكليفش چيست؟.
ج
- بنظر اين جانب، حكم حاكم نافذ است و قضا و كفّاره ندارد، مگر آن كه
بعد، علم به خطاى مستند حكم، حاصل كند كه در اين صورت فقط قضا دارد.
س 9
- آيا مىشود به علم موسميّات و هواشناسى، در تعيين وقت و اوّل ماه،
اعتماد كرد يا نه؟.
ج
- اگر سبب اطمينان شود و استفسار، ممكن نباشد، جايز است، مع ذلك
رعايت احتياط، خوب است.
مبطلات روزه
س 10
- سيّدنا ما تقول فى هذه المسألة: اذا كان رجل صائم يدرّس القرآن
غلطا و عدّة من الصّائمين حاضرون يستمعون كلامه، فهل يبطل صومه و صوم المستمعين ام
لا؟ شكر اللَّه سعيكم و اطال اللَّه عمركم و دمتم حرّاسا و امناء لديننا الحنيف.
ج
- امّا القارى اذا اخبر بأنّ ما اقرئه قرآن و قرء غلطا عمدا و علما،
يبطل صومه و امّا اذا قرء غلطا من دون ان يخبر بأنّ هذا قرآن فبطلان صومه محلّ
اشكال و لا يترك الاحتياط بتركه و امّا اذا قر غلطا بزعم الصّحة فلا يبطل صومه، و
امّا المستمعون