- فى الاخفاتيّة رخصة فانّ الاقوى فيها جواز القراءة مع الكراهة و في
الجهريّة اذا سمع صوت الامام و لو الهمهمة، فسقوطها عزيمة فلا يجوز القراءة و اذا
لم يسمع حتّى الهمهمة جاز بل استحبّ له القراءة.
س 20
- وجوب متابعة المأموم هل هو وجوب شرطىّ او تعبّدىّ و على الاوّل لو
لم يتابع فى فعل عمدا فهل يوجب ذلك بطلان جماعته رأسا و على الثّانى هل يوجب ذلك
بطلان صلاته او الاثم فقط؟.
ج
- وجوبها تعبّدىّ يوجب تركها العمدي الاثم فلو لم يتابع عمدا لا تبطل
الجماعة اذا لم يكن مصرّا على ترك المتابعة فى الافعال الآتية و لم يصدق عليه
بمجرّد تركه المتابعة الكذائيّة الخروج عن الجماعة.
س 21
- اگر در نماز جماعت، مكبّر نباشد آيا مىشود يكى از مأمومين، بقصد
ذكر، تكبيرات نماز خود را بلندتر بگويد كه ساير مأمومين، استفاده كرده و به اشتباه
نيفتند؟.
ج
- اشكالى ندارد.
س 22
- آيا نردههاى آهنى كه در بالكن مساجد هست حايل بين صفوف نماز جماعت
محسوب مىشود يا خير؟.
ج
- در صورتى كه نرده مشبّك باشد جماعت آنهايى كه در بالكن نماز
مىخوانند چه مأمومين زن باشند چه مرد صحيح است و اگر مشبّك نباشد و مانع از ديدن
امام باشد اقتداء زنها صحيح و اقتداء مردها غير صحيح است.
س 23
- در مساجدى كه نماز جماعت اقامه مىشود و افراد نمازگزار پشت سر
امام جماعت، صف كشيده و بهم اتّصال دارند، اگر مسجد، طبقه فوقانى داشته باشد كه
زنها در آنجا نماز جماعت مىگزارند، اتّصال صف جماعت آنها، به صف طبقه پائين به چه
كيفيّت است؟.
ج
- اتّصال آنها به اين است كه اگر بالا نبودند و محاذى همان مكان بالا
در طبقه پائين قرار داشتند اتّصال برقرار بود.
س 24
- در نماز جماعت در صف اوّل يك نفر بنحو فرادى مشغول نماز