- مىگويند: حضرت رسول اكرم (ص) فرموده كسانى كه به جماعت، حاضر نمىشوند
و فرادى نماز مىخوانند يهودى هستند و با آنان آميزش نكنيد. آيا اين حديث درست است
يا نه؟.
ج
- در امر نماز جماعت و ذمّ تارك آن در احاديث و اخبار، تأكيد بليغ
شده و در خصوص اين روايت، براى بررسى سند آن مقدارى كه فرصت بود در بعضى از جوامع
معتبره حديث تتبّع شد به آن برخورد نكردم. ولى على الظّاهر در بعضى از كتب، نقل
شده است، فعلا راجع به قوّت و ضعف سند آن نمىتوانم اظهار نظر كنم هر چند متن آن
خالى از غرابت- باصطلاح حديث- نيست ولى با توعيداتى كه در ترك جماعت شده صدور اين
مضمون هم بعيد نمىباشد.
احكام نماز جماعت
س 2
- شخصى نماز مغرب خود را به نماز عشاء امام اقتدا كرد. در حال قيام
قرائت تسبيحات اربعه، شكّ كرد كه آيا ركعت سوّم است، يا چهارم، وظيفهاش چيست؟.
ج
- در فرض مذكور، اگر در حال قيام، رجوع به امام، امكان ندارد در همان
حال قيام، با اشتغال بذكر بماند تا پس از اين كه امام سر از سجده دوّم برداشت
معلوم شود كه ركعت سوّم بوده يا چهارم. اگر معلوم شد كه سوّم بوده خودش ركوع و
سجود را به جا آورد و نماز را تمام كند و اگر معلوم شد اين ركعت چهارم بوده بنشيند