responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 214

شيراز است بروند نمازش را تمام بخواند يا نه؟.

ج‌

- در فرض سؤال اگر زن در شيراز قصد ماندن ده روز نداشته باشد نمازش قصر است.

س 60

- بنده در تهران و بنده زاده در قم ساكن است، در صورت آمدن ما به منزل يكديگر و ماندن بدون قصد اقامه ده روز، تكليف نماز و روزه بنده و ايشان چيست؟.

ج‌

- هر كدام به تكليف خود عمل كنيد و تابع يكديگر نيستيد، مگر اين كه يكى از اين دو محلّ، وطن ديگر يكى از شما باشد و از آن اعراض نكرده باشد، در اين صورت هر وقت به آن محلّ كه وطن است برويد بدون قصد اقامه ده روز هم بايد نماز را تمام بخوانيد.

اعراض از وطن‌

س 61

- معنى اعراض از وطن چيست؟.

ج‌

- اعراض از موضوعات عرفيه است و معنايش ترك وطن بقصد عدم زندگى در آنجا است.

س 62

- شخصى از وطن اصلى خود اعراض كرده، امّا در آنجا املاك دارد، آيا چنين شخصى با كسى كه ملكى در وطن اعراض شده‌اش، ندارد فرق دارد يا نه؟ و نيز اعراض از وطن اتّخاذى، با اعراض از وطن اصلى فرق مى‌كند يا نه؟.

ج‌

- بنظر اين جانب با اعراض از وطن، ملك داشتن و نداشتن، فرق نمى‌كند و نماز در وطن معرض عنه، قصر است، لكن چون مشهور با داشتن ملك، حكم بتمام مى‌فرمايند اگر احتياطا جمع نمايد بسيار خوب است، و در اين جهت، فرق بين وطن اتّخاذى و اصلى نيست.

س 63

- علماء و فقهاء فرموده‌اند، اگر شخصى از وطنش اعراض كرده وقتى كه به آنجا مى‌رود حكم مسافر را دارد. اين كلمه (اعراض)، محلّ گفتگو واقع شده كه مراد چيست تنفّر و انزجار است و يا همين كه بنا ندارد عادة آنجا زندگى كند همين اعراض است اگر چه علاقه به بودن آنجا داشته باشد.

ج‌

- اعراض از وطن، تصميم به عدم اقامت در آن محلّ است، خواه،

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 214
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست