(سلام) چنانچه الآن معمول است يا بگويد
(عليك السّلام)، نمازگزار بايد عين گفته او را جواب بدهد يا نه؟.
ج
- اگر بلفظ (عليك السّلام) بر نمازگزار سلام كرد جائز است عين عبارت
او را جواب دهد و جائز است كه بگويد (السّلام عليك) و مستحبّ است كه نماز را بعد
از اتمام، اعاده كند. و اگر بلفظ (سلام) فقط بوده مخيّر است كه بگويد (سلام عليك)
يا فقط (سلام) را بگويد و (عليك) را تقدير بگيرد.
س 228
- شخصى در نماز يا غير نماز است، اگر ديگرى وارد شود و به جاى (سلام
عليكم) بگويد (سلام) آيا جواب آن لازم است يا نه؟.
ج
- بلى، جواب لازم است.
س 229
- كسى كه در اثناء نماز به او سلام مىكنند و معلوم نيست سلام صحيح
بود يا از سلامهاى مردم عوام كه غلط است آيا جواب دادن بر او واجب است يا نه؟.
ج
- بايد جواب آن را بدهد.
س 230
- شخصى از درب وارد مىشود سلام مىكند چند نفرى نشسته و مشغول صحبت
هستند ولى متوجّه سلام اين شخص نمىشوند، شخص ديگرى كه در همان نزديكى مشغول نماز
است متوجّه مىشود، آيا وظيفه دارد كه جواب سلام دهد يا خير؟.
ج
- در فرض سؤال اگر نمازگزار بداند كه خودش تنها يا با ديگران مقصود
به سلام بوده واجب است جواب دهد و نماز او صحيح است و اگر جواب ندهد گناه كرده ولى
نمازش در اين صورت هم صحيح است و چنانچه بداند كه او مقصود به سلام نبوده يا شكّ
كند نمىتواند جواب سلام را بدهد.
س 231
- اذا كان المصلّى مع جماعة، فسلّم عليه من يقصده دون غيره فهل يجب
على المصلّى، نفسه، الرّد. سواء كان الاخرون مشغولين بالصّلاة ام غير مشغولين؟.
ج
- لو علم المصلّى انّه المقصود دون غيره وجب عليه الرّد.
س 232
- اگر زنى به نمازگزار سلام دهد و بگويد (سلام عليكم) آيا نمازگزار
هم مىتواند در جواب، (سلام عليكم) بگويد يا خير؟.