- در صورت شكّ در صحّت اذكار، تكرار آن بقصد رجاء عيب ندارد بشرط آن
كه به حدّ وسواس نرسد.
س 156
- آيا، تند خواندن نماز و كند خواندن آن فرق دارد يا نه؟.
ج
- مستحبّ است در قرائت، ترتيل، يعنى به تأنّى خواندن، به نحوى كه
الفاظ و حروف و كلمات ظاهر باشد كه اگر شنونده، بخواهد آن را بشمارد بتواند و
مستحبّ است كه در ساير اذكار و اعمال، نيز تعجيل نكنند.
س 157
- اگر كسى نوافل ليليّه را به نذر يا قسم بر خود، واجب كند آيا قرائت
سوره هم بعد از حمد، واجب مىشود يا نه؟ و آيا واجب است جهر در قرائت كند يا نه؟.
ج
- اگر بنحو مطلق، نذر كرده يا قسم خورده در اين خصوصيّات، مختار است.
س 158
- كسى كه در ركعت دوّم، غير از سوره توحيد بخواند اگر قبل از قنوت،
(كذلك اللَّه ربّى) بگويد نمازش باطل است يا نه؟.
ج
- با فرض جهل به موضوع، بطلان نماز، معلوم نيست. چون حكم ذكر غلط را
ندارد ولى نبايد بگويد.
س 159
- بنده در نمازم در ركعت اوّل بعد از حمد، سوره توحيد مىخوانم و در
ركعت دوّم هميشه بعد از حمد، بسم اللَّه مىگويم و هر سورهاى كه بر زبانم جارى شد
مىخوانم معيّن نمىكنم كه بسم اللَّه براى اين سوره بالخصوص باشد. در اين صورت
نمازهايم باطل بوده و بايد قضا كنم يا نه؟.
ج
- بنظر حقير خلاف احتياط واقع شده و احتياطا قضاء لازم است. ولى
مىتوانيد در اين مسأله به كسى كه تعيين بسم اللَّه را لازم نمىداند و يا جهل به
حكم را موجب اعاده نمىداند رجوع كنيد.
س 160
- آيا (بسم اللَّه) جزء سوره است و اگر نمازگزار بدون اين كه تصميم
به خواندن سوره معيّنى گرفته باشد (بسم اللَّه) را بگويد بعد تصميم به خواندن