امروزه معمول شده است، و رو سرى و لباس گشاد
جاى چادر را مىگيرد يا خير؟.
ج
براى نمازگزار اگر زن باشد لازم و شرط است ساترى كه او را در حين
نماز به پوشاند و شرط نيست ساتر خصوص چادر باشد. اگر چه بهتر است خصوصا اگر بدون
چادر حجم بدن نمايان باشد بلكه سزاوار است كه چادر در نماز ترك نشود و هم چنين در
غير نماز، چون در ايران و بعض بلاد اسلامى چادر جزء شعائر است.
س 129
- محبوس هر گاه بداند لباسش غصبى است، بايد چگونه نماز بخواند؟ و هر
گاه نداند غصبى است يعنى نتواند مطّلع شود چطور؟.
ج
- در فرض سؤال اگر لباسش منحصر به مغصوب باشد واجب است احتياط كند
يعنى يك مرتبه برهنه و يك مرتبه در لباس مغصوب نماز بخواند، و با فرض شكّ اگر
مسبوق به علم به غصبيّت نباشد نماز در همان لباس صحيح است.
محمول متنجّس در نماز
س 130
- دندانهاى مصنوعى گاهى به واسطه خون دهان يا سبب ديگر، نجس مىشود و
انسان فراموش مىكند آن را تطهير نمايد، و با همان حال نماز مىخواند. نمازش صحيح
است يا نه؟.
ج
- اگر ظاهر دهان، پاك باشد نمازش صحيح است.
س 131
- مادرى كه مشغول خواندن نماز است و بچه خود را ناراحت مىبيند در
صورتى كه بيشتر يا تمام بدن آن بچّه نجس است مىتواند جهت تسلّى، او را در آغوش
بگيرد يا نه؟.
ج
- اگر لباس ساتر متنجّسى كه بشود به تنهائى با آن ستر عورت كرد و يا
عين نجاست همراه بچّه نباشد مانعى ندارد.
س 132
- محمول متنجّس كه ساتر عورت نباشد مثل جوراب كه به دماى ثلاثه (خون
حيض و نفاس و استحاضه) و يا به نجسى، متنجّس شده باشد نماز خواندن با آن جائز است
يا نه؟.