- بناى مسجد در قبرستان جائز نيست و محلّ ساختمان، به قبرستان بودن
خود باقى است و منع از دفن اموات در آن محلّ جايز نيست ولى نماز خواندن در آن و
تشكيل مجالس دينى مانعى ندارد امّا ثواب نماز در مسجد را ندارد.
س 27
- اگر فقط شيشه بسيار نازكى بين يك مرد و يك زن نامحرم حائل باشد آيا
نماز آنها در يك اطاق صحيح است يا خير؟.
ج
- چنانچه در جائى باشد كه خلوت با اجنبيّه صدق كند باطل است هر چند
شيشه فاصله باشد.
س 28
- گذاشتن علامت- كه غالبا در ماه محرّم تهيّه و تزيين مىشود- در
مساجد در حالى كه داراى مجسّمههايى از قبيل كبوتر و طاوس و مثل اينها است چه صورت
دارد و خريد و فروش اين علامت چگونه است و نماز خواندن در برابر آن با آن مجسّمههايى
كه دارد چه صورت دارد؟.
ج
- ساختن مجسّمه حيوان و هم چنين اجرت گرفتن براى آن نيز حرام است و
امّا خريد و فروش و نگهدارى آن، حرام نيست لكن شديدا مكروه است و نماز خواندن
مقابل آن نيز، مكروه است مگر روى آن را به پوشانند و حكم آن تفصيلا در وسيلة
النّجاة مرحوم آية اللَّه اصفهانى قدّس سرّه مرقوم است، مراجعه شود 1.
س 29
- روى زمين مباح، مشمّاى مغصوب، فرش شده و روى مشمّاى مغصوب، قالى و
غيره انداختهاند به اين معنى كه فرش وسط، غصبى، و زمين تحتانى و فرش فوقانى، مباح
مىباشد. نماز در اين طور جائى چگونه است؟.
ج
- نماز روى فرش مغصوب- و لو بواسطه- جائز نيست.
س 30
- بعضى مىگويند نماز در اطاقى كه در آن حشيش مىكشند باطل است و نيز
مىگويند كسى كه حشيش بكشد نمازش تا چهل روز باطل است آيا اين مطالب صحيح است؟ و
آيا اگر با اين كه حشيش كشيده، بعد حال طبيعى پيدا كرد و وضو گرفت و نمازش را
خواند نمازش صحيح نيست؟.
ج
- صحّت نماز، مشروط به شرطى غير از آن چه در رسالههاى عمليّه ذكر
شده نيست و كسى كه حشيش مىكشد اگر در حال بىهوشى و بىالتفاتى نماز بخواند به
طورى كه ملتفت عمل و اذكار نباشد نمازش باطل است ولى بعد از آن كه به هوش آمد و