responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 134

ج‌

- بناى مسجد در قبرستان جائز نيست و محلّ ساختمان، به قبرستان بودن خود باقى است و منع از دفن اموات در آن محلّ جايز نيست ولى نماز خواندن در آن و تشكيل مجالس دينى مانعى ندارد امّا ثواب نماز در مسجد را ندارد.

س 27

- اگر فقط شيشه بسيار نازكى بين يك مرد و يك زن نامحرم حائل باشد آيا نماز آنها در يك اطاق صحيح است يا خير؟.

ج‌

- چنانچه در جائى باشد كه خلوت با اجنبيّه صدق كند باطل است هر چند شيشه فاصله باشد.

س 28

- گذاشتن علامت- كه غالبا در ماه محرّم تهيّه و تزيين مى‌شود- در مساجد در حالى كه داراى مجسّمه‌هايى از قبيل كبوتر و طاوس و مثل اينها است چه صورت دارد و خريد و فروش اين علامت چگونه است و نماز خواندن در برابر آن با آن مجسّمه‌هايى كه دارد چه صورت دارد؟.

ج‌

- ساختن مجسّمه حيوان و هم چنين اجرت گرفتن براى آن نيز حرام است و امّا خريد و فروش و نگهدارى آن، حرام نيست لكن شديدا مكروه است و نماز خواندن مقابل آن نيز، مكروه است مگر روى آن را به پوشانند و حكم آن تفصيلا در وسيلة النّجاة مرحوم آية اللَّه اصفهانى قدّس سرّه مرقوم است، مراجعه شود 1.

س 29

- روى زمين مباح، مشمّاى مغصوب، فرش شده و روى مشمّاى مغصوب، قالى و غيره انداخته‌اند به اين معنى كه فرش وسط، غصبى، و زمين تحتانى و فرش فوقانى، مباح مى‌باشد. نماز در اين طور جائى چگونه است؟.

ج‌

- نماز روى فرش مغصوب- و لو بواسطه- جائز نيست.

س 30

- بعضى مى‌گويند نماز در اطاقى كه در آن حشيش مى‌كشند باطل است و نيز مى‌گويند كسى كه حشيش بكشد نمازش تا چهل روز باطل است آيا اين مطالب صحيح است؟ و آيا اگر با اين كه حشيش كشيده، بعد حال طبيعى پيدا كرد و وضو گرفت و نمازش را خواند نمازش صحيح نيست؟.

ج‌

- صحّت نماز، مشروط به شرطى غير از آن چه در رساله‌هاى عمليّه ذكر شده نيست و كسى كه حشيش مى‌كشد اگر در حال بى‌هوشى و بى‌التفاتى نماز بخواند به طورى كه ملتفت عمل و اذكار نباشد نمازش باطل است ولى بعد از آن كه به هوش آمد و

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 134
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست