responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 126

ج‌

- اجير شدن كارگر به اين نحو، باطل است و مال الاجاره‌اى را كه در مقابل مى‌گيرد حرام است و بايد در اجاره، قيد شود كه نماز را در وقت خود بخواند هر چند در بين راه باشد بلكه اگر شرط هم نكند كارگر حقّ دارد در بين راه نماز بخواند و صاحب شركت، حقّ منع ندارد.

س 7

- شخصى چند روز قبل بطرف آمريكا سفر كرد و از قرار نقل خودش هواپيماى آنها بيست و چهار ساعت، پرواز نموده كه همه اين مدّت، روز بوده و برخورد به شب ننموده است و لذا نماز مغرب و عشاء و صبح را نخوانده چون شبى در كار نبوده. آيا قضاء سه نماز، بر عهده‌اش هست يا نه؟ و چنين مسافرى وظيفه نماز و روزه‌اش چيست و تا چه حدّ بايد امساك براى روزه نمايد؟.

ج‌

- در فرض سؤال كه بيست و چهار ساعت در روز سير نموده، بايد قضاى نماز مغرب و عشاء و صبح را به جا آورد و چنين شخصى بايد وقت نمازها و وقت افطار را بر حسب وقت معتدل امكنه ديگر، تعيين نمايد.

س 8

- يكى از دانشجويان كه در سوئد مشغول تحصيل مى‌باشد در نامه به پدر و مادرش نوشته: در اينجا نماز خواندن و روزه گرفتن، بسيار مشكل است زيرا شب تابستان از 12 ساعت تا 1 ساعت مى‌شود و بتدريج تغيير مى‌كند و در زمستان بعكس مى‌شود. اكنون تقاضا مى‌كنيم كه تكليف شخص دانشجو را تعيين فرمائيد به طريقى كه عين نامه را بتوان براى او فرستاد زيرا منتظر است و مى‌خواهد از عبادات خود باز نماند؟.

ج‌

- در فرض مزبور كه مجموع شبانه روز، از بيست و چهار ساعت، تجاوز نمى‌كند نماز را در اوقات معيّن، طبق وقت شرعى بخواند يعنى پيش از طلوع آفتاب، نماز صبح، و نيمروز، نماز ظهر و عصر و بعد از غروب آفتاب، نماز مغرب و عشا را بخواند و بلند و كوتاه شدن شب و روز در آنجا مثل كوتاهى و بلندى شب و روز در مناطق معتدله است و روزه را نيز با تمكّن و امن از ضرر بگيرد.

س 9

- كسانى كه در قطب شمال يا جنوب- كه شش ماه روز است و شش ماه شب- زندگى مى‌كنند تكليف آنان، راجع به نماز و روزه چيست؟.

ج‌

- يكى از بلاد متوسطه قريبه را ملاك عمل، قرار دهند.

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 126
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست