از سه شبانه روز تعمير قبر، دوباره بدن را
دفن نمودند، اين مطالب حقيقت دارد يا نه؟.
ج
- اين گونه مطالب، نقل شده و استحاله عقلى ندارد و لكن از امورى كه
اعتقاد به آن، لازم باشد نيست.
س 110
- يك برادر و خواهر در زمستان بر اثر ريزش برف و مه غليظ راه را گم
كرده و در بيابان بر اثر سرما خشك مىشوند. بعد از مدّتى اهالى محلّ، جسد آنان را
از زير برف بيرون آوردند ولى بايد جسدشان تا مدّتى بماند تا بشود لباس آنان را
بيرون آورد و غسلهاى واجب را انجام داد، آيا در اين مدّت لزومى دارد پيش اين اجساد
كسى باشد يا خير؟.
ج
- در فرض سؤال اجساد اين دو نفر را بايد از درنده حفظ كرد و چنانچه
محلّ، محفوظ از درنده باشد لازم نيست كسى نزد اين دو جنازه بماند و هر گاه محفوظ
نباشد، بايد به محلّ محفوظى حمل نمايند يا كسى براى نگهبانى آنها در صورت امكان،
بماند.
س 111
- عدّهاى از مؤمنين مبلغى جهت خريدن تابوت دادهاند ولى شخصى به
تنهائى تابوت را خريده اكنون آيا مبلغ جمع آورى شده را مىشود به مصارف ديگر و
وسائل غسّالخانه رسانيد يا نه؟.
ج
- از دهندگان وجوه، اذن بگيرند.
س 112
- شخصى مىميرد مجلس عزاى مردانه و زنانه در يك حياط تشكيل مىشود
زنى با سواد در مجلس زنانه، قرآن و روضه و مصيبت و نوحه بخواند به طورى كه مردهايى
كه آنجا هستند صداى او را بشنوند، چه صورت دارد؟.
ج
- با اين كه خداوند متعال مىفرمايد
فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ 1 خوب است كه مجلس زنانه
طورى باشد كه كاملا مراعات عفّت شود.
س 113
- كسى كه در برنامههاى مذهبى، اهل عمل نيست ولى مسلمان است اگر
بالين او و سر قبر او قرآن بخوانند فقط براى خواننده ثواب دارد يا براى ميّت هم
ثوابى دارد؟.
ج
- قرائت قرآن و اهداء ثواب آن به ميّت مؤمن اگر چه معصيت كار باشد