responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الغاية القصوى نویسنده : شيخ عباس قمی    جلد : 1  صفحه : 466
است كه چيزى نداشته باشد كه صدقه دهد وبهتر در صورت امكان جمع بين هر دو است وظاهر اين روايت كفايت نماز يك نفر است پس سزاوار است كه قصد خصوصيت در چهل نفر نكند بلكه بقصد رجاء يا بقصد اهداء ثواب بجا اورند (مسألة 1) باكى نيست اين نماز را استيجار نمايد واجرت دهد هر چند بهتر ان است كه دهنده بقصد صدقه يا تبرع دهد وگيرنده نماز را بقصد تبرع يا بقصد احسان بميت بجا اورد (مسألة 2) باكى نيست يك نفر زياده از يك نماز بقصد اهداء ثواب بجا اورد در صورتيكه بعنوان تبرع بجا اورد يا انكه مستأجر او را اذن دهد وهر گاه كسى پولى باو دهد براى چهل نفر بايد چهل نفر را استيجار كند مگر انكه مستأجر باو اذن دهد وبا دادن اجرت بقصد انكه نماز بخواند محتاج باجراء صيغه اجاره نيست (مسألة 3) اگر نماز بخواند واية الكرسى را در ركعت اول يا سوره قدر را در ركعت دويم فراموش كند يا انكه نسيانا از ده مرتبه كمتر بخواند نماز او صحيح است ولكن اين نماز مجزى نيست وهر گاه اجير بوده بايد اعاده كند (مسألة 4) هر گاه اجرت گرفت كه نماز بخواند وفراموش كرد كه ان را در ان شب بجا اورد بايد اجرت را بدهنده پس دهد يا انكه از او اذن گيرد وبقصد اهداء ثواب بعد از ان نماز را بجا اورد واگر نتواند دهنده را پيدا كند پس هر گاه يقين برضاى او داشته باشد بانكه دو ركعت نماز هديه يا عمل ديگر بازاء ان براى ميت كند بعمل اورد والا اجرت را صدقه بدهد از جانب صاحب مال (مسألة 5) هر گاه ميت را دفن نكنند مگر بعد از مدتى مثل انكه او را نقل بمشاهد مشرفه كنند ظاهر ان است كه اين نماز را تاخير بيندازند تا شب دفن هر چند بهتر ان است كه شب اول وفات نيز بعمل اورند (مسألة 6) كفعمى ره بعد از انكه كيفيت اين نماز را ذكر كرده گفته كه در روايت ديگر وارد شده كه در ركعت اول بعد از حمد دو مرتبه سوره توحيد ودر ركعت دويم بعد از حمد ده مرتبه سوره الهيكم التكاثر بخواند وبعد از نماز دعاء مزبور را بخواند وبنابر اين هر گاه جمع كند بين دو نماز كه بهر دو كيفيت عمل شود بهتر است (مسألة 7) ظاهر ان است كه اين نماز را در هر وقت شب بخواند ضرر ندارد لكن بهتر ان است كه بعد از نماز عشا بجا اورد واقوى جواز اتيان بان است بين مغرب وعشا بلكه قبل از هر دو نماز نيز زيرا كه اقوى جواز نافله در وقت فريضه است واين در صورتى است كه اين نماز بنذر يا اجاره يا نحو انها بر او واجب نشده باشد والا اشكالى ندارد (فصل سيم)

نام کتاب : الغاية القصوى نویسنده : شيخ عباس قمی    جلد : 1  صفحه : 466
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست