responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الغاية القصوى نویسنده : شيخ عباس قمی    جلد : 1  صفحه : 172
وكسيكه نزديك باشد بميت از جانب پدر ومادر اولى است از انكه منسوب بيكطرف باشد ومنسوب از جانب پدر اولى است از منسوب مادرى ودر طبقه اولى پدر مقدم است بر مادر واولاد واولاد مقدمند بر اولاد اولاد ودر طبقه ثانيه جد مقدم است بر اخوه وايشان مقدمند بر اولادشان ودر طبقه سيم عم مقدم است بر خال وهر يك مقدمند بر اولاد خود (مسألة 3) در هر طبقه كه ذكور نباشد ولايت با اناث آن طبقه است وهم چنين اگر ذكور باشد لكن بالغ نباشد يا مجنون يا غائب باشد لكن احوط استيذان از حاكم است نيز (مسألة 4) هر گاه ميت مادر واولاد ذكور دارد اذن مادر مقدم است لكن احوط استيذان است از اولاد نيز (مسألة 5) هر گاه در بعضى از مراتب منحصر باشد بصبى يا مجنون يا غائب در اين صورت احوط جمع ما بين اذن حاكم شرع ومرتبه متأخره است اگر چه ولايت داشتن مرتبه متأخره خالى از قوت نيست واگر از براى صبى ولى باشد احوط استيذان است از ولى نيز (مسألة 6) هر گاه اهل مرتبه واحده متعدد باشند همه شريك مىباشند در ولايت وبايد جميع اذن بدهند ومحتمل است كه اكبر از انها مقدم باشد (مسألة 7) هر گاه ميت اعمال خود را وصيت بغير ولى كرده باشد بعضى گفته اند اين وصيت باطل است مگر باجازه ولى لكن اقوى صحت ووجوب عمل بآن است واحوط مراعات احتياط است باسيتذان از ولى نيز وايا واجب است بر آن غير قبول وصيت يا نه معلوم نيست وجوب لكن احوط است (مسألة 8) هر گاه ولى پيش از عمل يا در اثناء آن از اذن خود رجوع كند ديگر مأذون نمىتواند عمل كند وهم چنين اگر ولى متبدل شود باين كه انكه ولى بود بميرد يا مجنون شود يا غائب حاضر شود يا صبى مكلف شود پس بايد استيذان از ولى جديد كند بلى هر گاه متبدل بعد از عمل باشد ظاهرا عمل گذشته باذن ولى سابق كافى است واعاده لازم نيست (مسألة 9) هر گاه كسى ادعاى ولايت يا وصايت يا اذن از ولى كند ظاهر سماع دعوى او است هر گاه مكذبى نداشته باشد والا محتاج است به بينه وبا عدم آن مراعات احتياط شود (مسألة 10) هر گاه ولى يا غير او شخصى را مجبور كرد بر غسل يا نماز بر ميتى اگر قصد قربت از او صادر شده باشد صحيح است بجهت انكه انشخص مجبور نيز مكلف بر آن عمل است مثل خود جبر كننده (مسألة 11) حاصل ترتيب اولياء بدين نهج است اول زوج بعد مالك بعد پدر بعد مادر بعد اولاد ذكور بالغين بعد بالغ از اناث بعد اولاد اولاد بعد جد بعد جده بعد برادر بعد

نام کتاب : الغاية القصوى نویسنده : شيخ عباس قمی    جلد : 1  صفحه : 172
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست