responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع الرسائل نویسنده : نجفی، محمد حسن    جلد : 1  صفحه : 518
عوض خلع [1] و خمس و زكات و صدقه مندوبه و صيدى كه با پاى خود به خانه انسان بيايد و يا بدون زحمت صيد شود و همچنين نماء (افزايش ارزش) وقف، خمس تعلق نمى گيرد و ليكن در نماء آنها و در نماء مالى كه خمس آن را داده باشند [2] و همچنين در سود خالص بازار و بلكه بر مازاد بر عين و بر سود اگر بدون قصد اكتساب حاصل شود، بر مقدار زائد در آنها خمس تعلق مى گيرد - مثل آنكه شخصى ملكى را خريده تا در آن زراعت كند و پس از فروش آن سودى حاصل وى شود و يا اينكه انتظار منفعتى را در آن نداشته و ليكن سودى به او رسيد و يا اينكه مالى به سبب ارث به شخصى رسيده و بدون اطلاع او آن مال افزايش يابد و يا منفعتى بر آن مترتب شود - كه در تمام اينها خمس بر مقدار زائد تعلق مى گيرد.
(مسأله 1600): هرگاه شخصى جنسى از اجناس زكوى را به عنوان خمس گرفت اگر به مقدار نصاب باشد و سال بر آن بگذرد تنها زكات بر آن واجب مىشود.


= اعظم آن را لوازم منزل قرار مى دهند بر اين موارد خمس تعلق نمى گيرد و ليكن نسبت
به موارد زائد بر آن براى اماكنى كه در آنها اين مقدار متعارف نيست احوط دادن
خمس مقدار زائد است و در مقدار زائد بر متعارف در ارث خصوصا در ما لا يحتسب
نيز همين حكم جارى است.
[1] محقق خراسانى: در حكم عوض خلع و خمس و زكات و صدقه اشكال است.
محمد باقر شيرازى: در عوض خلع اگر حاضر شدن زن به بذل مهريه خود در
اثر اذيت و فشار بر او باشد و به خلاف موازين عقل و شرع عمل شده باشد، اصل
جواز گرفتن اين مهريه از ناحيه مرد به نظر اين كمترين محل تأمل و اشكال است كه
تفصيل آن در كتاب نكاح انشاء الله تعالى خواهد آمد.
[2] شيخ انصارى: بنابر احتياط.


نام کتاب : مجمع الرسائل نویسنده : نجفی، محمد حسن    جلد : 1  صفحه : 518
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست