نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 77
خواهى و غفلتشان بر روى آنها پرده افكنده است.
آخرين سخنى كه نوح در پاسخ ايرادهاى واهى قوم به آنها مىگويد اين است كه اگر
شما خيال مىكنيد و انتظار داريد من امتيازى جز از طريق وحى و اعجاز بر شما داشته
باشم اشتباه است، با صراحت بايد بگويم كه" من نه به شما مىگويم خزائن الهى
در اختيار من است و نه هر كارى بخواهم مىتوانم انجام دهم" (وَ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللَّهِ).
و نه مىگويم از غيب آگاهى دارم" (وَ لا أَعْلَمُ الْغَيْبَ).
و نه مىگويم من فرشتهام (وَ لا
أَقُولُ إِنِّي مَلَكٌ).
اينگونه ادعاهاى بزرگ و دروغين مخصوص مدعيان كاذب است، و هيچگاه يك پيامبر
راستين چنين ادعاهايى نخواهد كرد، چرا كه" خزائن الهى"" و علم
غيب" تنها در اختيار ذات پاك خدا است، و فرشته بودن با اين احساسات بشرى نيز
سازگار نيست.
بنا بر اين هر كس يكى از اين سه ادعا يا همه آنها را داشته باشد دليل بر
دروغگويى او است.
نظير اين تعبير در باره پيامبر اسلام ص نيز در آيه 50 سوره انعام ديده مىشود،
آنجا كه مىگويد: قُلْ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ
اللَّهِ وَ لا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَ لا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ إِنْ
أَتَّبِعُ إِلَّا ما يُوحى إِلَيَ:" بگو من
نمىگويم خزائن الهى نزد من است و نمىگويم از غيب آگاهم، و نه مىگويم فرشتهام،
من تنها پيروى از آنچه بر من وحى مىشود دارم" منحصر ساختن امتياز پيامبر در
اين آيه به مسئله" وحى" و نفى امور سهگانه بالا دليل بر اين است كه در
آيات مربوط به نوح نيز چنين امتيازى در مفهوم كلام افتاده هر چند صريحا بيان نشده
است.
در پايان آيه بار ديگر به موضوع ايمان آورندگان مستضعف پرداخته و
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 77