نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 66
درخت ايمان
است، ايمانى كه چنين ثمرى نداشته باشد، ايمان سست و بىارزشى است كه نمىتوان آن
را به حساب آورد، همچنين مساله تسليم و خضوع و اطمينان به وعدههاى پروردگار از
آثار ايمان و عمل صالح مىباشد، چرا كه اعتقاد صحيح و عمل پاك سرچشمه پيدايش اين
صفات و ملكات عالى در درون جان انسان است.
[2- معنى اخبتوا]
2- اخبتوا از
ماده" اخبات" از ريشه" خبت" (بر وزن ثبت) گرفته شده كه به
معنى زمين صاف و وسيع است كه انسان به راحتى و با اطمينان مىتواند در آن گام
بردارد، به همين جهت اين ماده در معنى اطمينان به كار رفته است، و به معنى خضوع و
تسليم نيز آمده، چرا كه چنين زمينى هم براى گام برداشتن اطمينان بخش است، و هم در
برابر رهروان خاضع و تسليم.
بنا بر اين
جمله أَخْبَتُوا إِلى رَبِّهِمْ، ممكن است
به يكى از سه معنى زير باشد كه در عين حال جمع هر سه نيز با هم منافاتى ندارد:
1- مؤمنان
راستين در برابر خداوند خاضعند.
2- آنها در
برابر فرمان پروردگارشان تسليمند.
3- آنها به
وعدههاى خداوند اطمينان دارند.
و در هر صورت
اشاره به يكى از عاليترين صفات انسانى مؤمنان است كه اثرش در تمام زندگى آنان
منعكس است.
جالب اينكه
در حديثى از امام صادق ع چنين مىخوانيم كه" يكى از يارانش عرض كرد در ميان
ما مردى است كه نام او" كليب" است، هيچ حديثى از ناحيه شما صادر نمىشود
مگر اينكه او فورا مىگويد من در برابر آن تسليم، و لذا ما اسم او را" كليب
تسليم" گذاردهايم.
امام فرمود:
رحمت خدا بر او باد، سپس اضافه كرد:" آيا مىدانى تسليم چيست"؟
ما ساكت
شديم، فرمود: به خدا سوگند اين همان" اخبات" است كه در كلام خداوند
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 66