responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 9  صفحه : 54

و تقدير.

ولى بدون شك تعبيرات ديگر آيه با اين تفسير زياد سازگار نيست، و لذا ما آن را در مرحله دوم قرار داده‌ايم (دقت كنيد).

در هر حال آيه اشاره به امتيازات اسلام و مسلمين راستين و اتكاى آنها بر دلائل محكم در انتخاب اين مكتب است، و در نقطه مقابل سرنوشت شوم منكران مستكبر را نيز بيان كرده است.

در اينجا به چند نكته بايد توجه داشت:

1- منظور از" شاهد" در آيه فوق چيست؟

بعضى از مفسران گفته‌اند منظور" جبرئيل" پيك وحى خدا است، و بعضى منظور از آن را پيامبر ص دانسته‌اند، و بعضى آن را به معنى زبان پيامبر ص تفسير كرده‌اند (در حالى كه يتلوه را از ماده تلاوت به معنى" قرائت" گرفته‌اند، نه به معنى پشت سر آمدن).

ولى بسيارى از بزرگان مفسران آن را به على ع تفسير كرده‌اند.

در روايات متعددى كه از ائمه معصومين به ما رسيده است، و در بعضى از كتب تفسير اهل سنت نيز آمده روى تفسير تاكيد شده است كه منظور از شاهد امام امير مؤمنان ع يعنى نخستين مردى كه به پيامبر و قرآن ايمان آورد، و در تمام مراحل با او بود و لحظه‌اى از فداكارى فروگذار نكرد و تا آخرين نفس در حمايتش كوشيده، مى‌باشد [1] در حديثى مى‌خوانيم كه على ع فرمود: در باره هر يك از مردان معروف قريش آيه يا آيه‌هايى نازل شده است كسى عرض كرد اى امير مؤمنان در باره شما


[1] به تفسيرهاى برهان، و نور الثقلين، و قرطبى، و مجمع البيان، و ساير تفاسير مراجعه فرمائيد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 9  صفحه : 54
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست