17- آيا آن
كس كه دليل آشكارى از پروردگار خويش دارد و بدنبال آن شاهدى از سوى او مىباشد و
پيش از آن كتاب موسى كه پيشوا و رحمت بود (گواهى بر آن مىدهد همچون كسى است كه
چنين نباشد) آن (حق طلبان و حقيقت جويان) به او (كه داراى اين ويژگيهاست) ايمان
مىآورند و هر كس از گروههاى مختلف به او كافر شود آتش وعده گاه اوست، بنا بر اين
ترديدى در آن نداشته باش كه آن حق است از پروردگارت ولى اكثر مردم ايمان نمىآورند.
تفسير:
در تفسير آيه
فوق در ميان مفسران گفتگو بسيار است و در جزئيات كلمات آيه و ضمائر و موصول و اسم
اشاره آن نظرات گوناگونى دادهاند كه نقل همه آنها بر خلاف روش ما در اين تفسير
است، ولى دو تفسير را كه از همه روشنتر به نظر ميرسد، به ترتيب اهميت، در اينجا
مياوريم:
1- در آغاز
آيه ميگويد:" آيا كسى كه دليل روشنى از پروردگار خويش در اختيار دارد، و به
دنبال آن شاهد و گواهى از سوى خدا آمده و قبل از آن كتاب موسى (تورات) به عنوان
پيشوا و رحمت و بيانگر عظمت او آمده است همانند كسى است كه داراى اين صفات و
نشانهها و دلائل روشن نيست" (أَ فَمَنْ كانَ عَلى
بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ يَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ
مُوسى إِماماً وَ رَحْمَةً).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 51