نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 42
[قرآن معجزه است]
5- آيات فوق
بار ديگر اعجاز قرآن را تاكيد مىكند و مىگويد: اين يك سخن عادى نيست، تراوش مغز
بشر نمىباشد بلكه وحى آسمانى است كه از علم و قدرت بىپايان خداوند سرچشمه گرفته،
و به همين جهت تحدى مىكند و تمام جهانيان را به مبارزه مىطلبد و با توجه به
اينكه معاصران پيامبر ص و حتى اقوام كه تا به امروز روى كار آمدند از انجام چنين
چيزى عاجز ماندند و تن به آن همه مشكلات دادند اما اقدامى در راه معارضه با آيات
قرآن انجام ندادند روشن ميشود كه چنين كارى اصولا از بشر ساخته نبوده و نيست، آيا
معجزه چيزى غير از اين است اين نداى قرآن هنوز در گوش ماست، و اين معجزه جاويدان
هم چنان جهانيان را بسوى خود مىخواند و تمام محافل علمى دنيا را تحدى مىكند نه تنها
از نظر فصاحت و بلاغت يعنى شيرينى و جذابيت عبارات، و رسايى مفاهيم، بلكه از جهت
محتوا، علومى كه آن زمان از نظر انسانها پنهان بود، قوانين و مقرراتى كه ضامن
سعادت و نجات بشريت است، بياناتى خالى از هر گونه تناقض و پراكنده گويى، تواريخى
خالى از هر گونه خرافات و گزافگويى و مانند اينها (در تفسير آيات 23 و 24 سوره
بقره پيرامون اعجاز قرآن مشروحا بحث كرديم جلد اول تفسير نمونه صفحه 83 به بعد).
همه قرآن
يا ده سوره يا يك سوره؟
6- همانگونه
كه مىدانيم قرآن مجيد در يك جا مخالفان را دعوت به آوردن مثل قرآن كرده است (سوره
اسراء- 88) و در جاى ديگر به آوردن ده سوره همانند قرآن (مانند آيات مورد بحث) و
در مورد ديگر به آوردن يك سوره مثل سورههاى قرآن (بقره- 23).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 42