responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 9  صفحه : 419

صادر شده حكم آنها نيز حكم خدا است چرا كه سرانجام منتهى به او مى‌شود.

درست است كه حكم‌ها (داورها) در داستان جنگ صفين به تصويب امير مؤمنان على ع تعيين نشدند ولى اگر تعيين مى‌شدند حكم آنها حكم على ع و حكم على ع حكم پيامبر ص و حكم پيامبر حكم خدا بود.

اصولا مگر خداوند مستقيما بر جامعه انسانى حكومت و يادآورى مى‌كند، جز اين است كه بايد اشخاصى از نوع انسان- منتهى به فرمان خدا- زمام اين امر را به دست گيرند؟ ولى خوارج بدون توجه به اين حقيقت روشن، اصل داستان حكميت را بر على ع ايراد گرفتند و حتى- العياذ باللَّه- آن را دليل بر انحراف حضرتش از اسلام دانستند، زهى خود خواهى و جهل و جمود!!.

و اين چنين، سازنده‌ترين برنامه‌ها هنگامى كه به دست افراد جهول و نادان بيفتد تبديل به بدترين وسائل مخرب مى‌شود.

و امروز هم گروهى كه در حقيقت دنباله‌روان خوارجند و از نظر جهل و لجاجت چيزى از آنها كم ندارند آيه فوق را دليل بر نفى تقليد از مجتهدان و يا نفى صلاحيت حكومت از آنها مى‌دانند، ولى جواب همه اينها در بالا داده شد.

***
توجه به غير خدا.

توحيد تنها در اين خلاصه نمى‌شود كه خداوند يگانه و يكتا است، بلكه بايد در تمام شؤن زندگى انسان پياده شود، و يكى از بارزترين نشانه‌هايش اين است كه انسان موحد به غير خدا تكيه نمى‌كند و به غير او پناه نمى‌برد.

نمى‌گوئيم عالم اسباب را ناديده مى‌گيرد و در زندگى دنبال وسيله و سبب نمى‌رود، بلكه مى‌گوئيم تاثير واقعى را در سبب نمى‌بيند بلكه سر نخ همه اسباب را به دست" مسبب الاسباب" مى‌بيند، و به تعبير ديگر براى اسباب استقلال قائل نيست و همه آنها را پرتوى از ذات پاك پروردگار مى‌داند.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 9  صفحه : 419
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست