responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 9  صفحه : 39

ده سوره همانند اين سوره‌ها بياورند بدانيد كه اين ضعف و ناتوانى نشانه آن است كه اين آيات از علم الهى سرچشمه گرفته" و الا اگر ساخته فكر بشر بود، آنها هم بشرند (فَإِلَّمْ يَسْتَجِيبُوا لَكُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ‌).

و نيز بدانيد كه" معبودى جز خدا نيست" و نزول اين آيات معجز نشان دليل بر اين حقيقت است (وَ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ).

" آيا با اين حال در برابر فرمان الهى شما اى مخالفان تسليم مى‌شويد"؟

(فَهَلْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ‌).

آيا با اينكه از شما دعوت به مبارزه كرديم و عجز و ناتوانيتان در برابر اين دعوت ثابت شد جاى ترديد ميماند كه اين آيات از طرف خدا است، با اين معجزه روشن باز هم راه انكار را مى‌پوئيد يا تسليم خواهيد شد؟

در اينجا به چند نكته مهم بايد توجه كرد:

[- معنى" لعل"]

1- همانطور كه مى‌دانيم" لعل" معمولا براى اظهار اميدوارى به انجام چيزى ذكر مى‌شود، ولى در اينجا به معنى" نهى" آمده است، درست مثل اينكه پدرى مى‌خواهد فرزند خود را از انجام چيزى نهى كند مى‌گويد شايد تو با فلان كس رفاقت مى‌كنى كه در كارهاى خود زياد جدى نيستى، يعنى با او رفاقت مكن زيرا رفاقت با او تو را سست مى‌كند.

بنا بر اين" لعل" در اينگونه موارد هر چند در همان معنى" شايد" به كار رفته است، ولى مفهوم التزامى آن نهى از انجام كارى است.

در آيات مورد بحث نيز خداوند به پيامبرش تاكيد مى‌كند كه ابلاغ آيات الهى را به خاطر وحشت از تكذيب مخالفان و يا تقاضاى" معجزات اقتراحى" به تاخير نيندازد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 9  صفحه : 39
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست