نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 38
البته
همانگونه كه از آيات ديگر قرآن مانند سوره اسراء آيه 90 تا 93 بر مىآيد آنها با
اين تقاضاهاى خود درخواست معجزه براى پذيرش حق و پى بردن به صدق دعوت او
نمىكردند، بلكه هدفشان بهانهجويى و لجاجت و عناد بوده است.
لذا بلافاصله
اضافه مىكند" تو تنها بيم دهنده و انذار كنندهاى" (إِنَّما
أَنْتَ نَذِيرٌ).
يعنى خواه
آنها بپذيرند، يا نپذيرند و مسخره كنند و لجاجت بخرج دهند.
و در پايان
آيه مىگويد:" خداوند حافظ و نگاهبان و ناظر بر هر چيز است" (وَ
اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ).
يعنى از
ايمان و كفر آنها پروا مكن و اين به تو مربوط نيست وظيفه تو ابلاغ است خداوند خودش
مىداند با آنها چگونه رفتار كند و او است كه حساب كار آنان را دارد.
از آنجا كه
اين بهانهجوئيها و ايراد تراشيها بخاطر آن بود كه آنها اصولا وحى الهى را منكر
بودند و مىگفتند اين آيات از طرف خدا نيست، اينها جملههايى است كه"
محمد" به دروغ بر خدا بسته، لذا آيه بعد به پاسخ اين سخن با صراحت هر چه
بيشتر پرداخته، مىگويد" آنها مىگويند او (پيامبر) آنها را به خدا افترا
بسته" (أَمْ يَقُولُونَ افْتَراهُ).
" به
آنها بگو اگر راست مىگوئيد كه اينها ساخته و پرداخته مغز بشر است شما هم ده سوره
همانند اين سورههاى دروغين بياوريد و از هر كس مىتوانيد- جز خدا- براى اين كار
دعوت كنيد" (قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ
مُفْتَرَياتٍ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ
صادِقِينَ).
" اما
اگر آنها دعوت شما مسلمانان را اجابت نكردند و حاضر نشدند لا اقل
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 38