نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 311
در اينجا به دو نكته بايد توجه كرد:
1- رؤيا و خواب ديدن.
مساله رؤيا و خواب ديدن، هميشه از مسائلى بوده است كه فكر افراد عادى و
دانشمندان را از جهات مختلفى به خود جلب كرده است.
اين صحنههاى زشت و زيبا، وحشتناك و دلپذير، سرورآفرين و غم انگيز كه انسان در
خواب مىبيند چيست؟!.
آيا اينها مربوط به گذشته است كه در اعماق روح انسان لانه كرده و يا تغييرات و
تبديلاتى خودنمايى مىكنند و يا مربوط به آينده است كه بوسيله دستگاه گيرنده حساس
روح آدمى از طريق ارتباط مرموزى از حوادث آينده عكسبردارى مىنمايد، و يا انواع و
اقسام مختلفى دارد كه بعضى مربوط به گذشته و بعضى مربوط به آينده و قسمتى نتيجه
تمايلات و خواستهاى ارضا نشده است.
قرآن در آيات متعددى صراحت دارد كه حد اقل، پارهاى از خوابها، انعكاسى از
آينده دور يا نزديك مىباشد.
در داستان خواب يوسف كه در آيات فوق خوانديم، و همچنين داستان خواب زندانيان
كه در آيه 36 همين سوره و داستان خواب عزيز مصر كه در آيه 43 خواهد آمد به چند
نمونه خواب برخورد مىكنيم كه همه آنها از حوادث آينده پرده برداشته است، بعضى از
اين حوادث نسبتا دور مانند خواب يوسف كه مىگويند بعد از چهل سال به تحقق پيوست و
بعضى در آينده نزديكتر مانند خواب عزيز مصر و هم بندهاى يوسف به وقوع پيوست.
در غير اين سوره اشاره به" خوابهاى تعبيردار" ديگرى نيز شده، مانند
رؤياى پيغمبر ص كه در سوره فتح به آن اشاره شده و خواب ابراهيم كه در سوره صافات
آمده است (اين خواب، هم فرمان الهى بود و هم تعبير داشت).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 311