responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 9  صفحه : 301

بعضى از مفسران معتقدند كه" أَحْسَنَ الْقَصَصِ‌" اشاره به مجموعه قرآن است، و جمله‌ بِما أَوْحَيْنا إِلَيْكَ هذَا الْقُرْآنَ‌ را قرينه بر آن مى‌دانند، و" قصه" در اينجا تنها به معنى داستان نيست، بلكه از نظر ريشه لغت به معنى جستجو از آثار چيزى است، و هر چيز كه پشت سر هم قرار گيرد، عرب به آن قصه مى‌گويد و از آنجا كه به هنگام شرح و بيان يك موضوع، كلمات و جمله‌ها پى در پى بيان مى‌شوند، اين كار را" قصه" ناميده‌اند.

بهر حال خداوند مجموعه اين قرآن كه زيباترين شرح و بيان و فصيحترين و بليغ‌ترين الفاظ را با عاليترين و عميقترين معانى آميخته كه از نظر ظاهر زيبا و فوق العاده شيرين و گوارا و از نظر باطن بسيار پر محتوا است احسن القصص ناميده.

در روايات متعددى نيز مشاهده مى‌كنيم كه اين تعبير در باره مجموعه قرآن به كار رفته است هر چند اين روايات به عنوان تفسير آيه مورد بحث وارد نشده است (دقت كنيد).

مثلا در حديثى كه على بن ابراهيم از پيامبر ص نقل كرده مى‌خوانيم:

و احسن القصص هذا القرآن‌

:" بهترين قصه‌ها اين قرآن است" [1] در كتاب" روضه كافى" در خطبه‌اى از امير مؤمنان على ع چنين نقل شده كه‌

ان احسن القصص و ابلغ الموعظة و انفع التذكر كتاب اللَّه عز ذكره‌

:" بهترين داستانها و رساترين موعظه‌ها و سودمندترين تذكرها كتاب خداوند متعال است" [2] ولى پيوند آيات آينده كه سرگذشت يوسف را بيان مى‌كند با آيه مورد بحث آن چنان است كه ذهن انسان بيشتر متوجه اين معنى مى‌شود كه خداوند داستان يوسف را" احسن القصص" ناميده است و حتى شايد براى بسيارى به هنگام‌


[1] نور الثقلين جلد 2 صفحه 49.

[2] مدرك قبل.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 9  صفحه : 301
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست