نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 293
و" اسوه" است، در لابلاى اين داستان عاليترين درسهاى عفت و خويشتن
دارى و تقوى و ايمان و تسلط بر نفس را منعكس ساخته آن چنان كه هر انسانى- هر چند،
بارها آن را خوانده باشد- باز به هنگام خواندنش بىاختيار تحت تاثير جذبههاى
نيرومندش قرار مىگيرد.
و به همين جهت قرآن نام زيباى" احسن القصص" (بهترين داستانها) را بر
آن گذارده است، و در آن براى اولوا الالباب (صاحبان مغز و انديشه) عبرتها بيان
كرده است.
[3- قرآن در تمام ابعادش معجزه است]
***
3- دقت در آيات اين سوره اين واقعيت را براى انسان روشنتر مىسازد كه قرآن
در تمام ابعادش معجزه است، چرا كه قهرمانهايى كه در داستانها معرفى مىكند-
قهرمانهاى واقعى و نه پندارى- هر كدام در نوع خود بىنظيرند.
ابراهيم قهرمان بت شكن با آن روح بلند و سازش ناپذير در برابر طاغوتيان.
نوح آن قهرمان صبر و استقامت و پايمردى و دلسوزى در آن عمر طولانى و پربركت.
موسى آن قهرمان تربيت يك جمعيت لجوج در برابر يك طاغوت عصيانگر.
يوسف آن قهرمان پاكى و پارسايى و تقوى، در برابر يك زن زيباى هوسباز و
حيلهگر.
و از اين گذشته قدرت بيان وحى قرآنى در اين داستان آن چنان تجلى كرده كه انسان
را به حيرت مىاندازد، زيرا اين داستان چنان كه مىدانيم در پارهاى از موارد به
مسائل بسيار باريك عشقى منتهى مىگردد، و قرآن بىآنكه آنها را درز بگيرد، و از
كنار آن بگذرد تمام اين صحنهها را با ريزه كاريهايش طورى بيان مىكند كه كمترين
احساس منفى و نامطلوب در شنونده ايجاد نمىگردد، در متن تمام قضايا وارد مىشود
اما در همه جا اشعه نيرومندى از تقوا و پاكى،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 293