نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 254
تفسير:
استقامت كن، استقامت!.
اين آيات در حقيقت به عنوان دلدارى و تسلى خاطر پيامبر ص و بيان وظيفه و
مسئوليت او نازل شده است و در واقع يكى از نتائج مهمى كه از شرح داستانهاى اقوام
پيشين گرفته مىشود همين است كه پيامبر و به دنبال او مؤمنان راستين از انبوه
دشمنان نهراسند و در شكست قوم بت پرست و ستمگرى كه با آن روبرو هستند شك و ترديدى
به خود راه ندهند و به امدادهاى الهى مطمئن باشند.
لذا در نخستين آيه مىفرمايد:" شك و ترديدى در مورد چيزى كه اينها پرستش
مىكنند به خود راه مده كه اينها هم از همان راهى مىروند كه گروهى از پيشينيان
رفتند و پرستش نمىكنند مگر همانگونه كه نياكانشان از قبل پرستيدند بنا بر اين
سرنوشتى بهتر از آنان نخواهد داشت" (فَلا
تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِمَّا يَعْبُدُ هؤُلاءِ ما يَعْبُدُونَ إِلَّا كَما يَعْبُدُ آبائهم من قبل) [1] و لذا بلا فاصله مىگويد:" ما حتما نصيب و سهم آنها
را بدون كم و كاست از مجازات و عذاب خواهيم داد" و چنانچه به راه حق باز
گردند، نصيب آنها از پاداش ما محفوظ است (وَ
إِنَّا لَمُوَفُّوهُمْ نَصِيبَهُمْ غَيْرَ مَنْقُوصٍ).
با اينكه جمله" موفوهم" خود به معنى اداى كامل حق است، ذكر كلمه غير
منقوص (بى كم و كاست) براى تاكيد بيشتر روى اين مساله است.
[1]" مريه" (بر وزن جزيه و
بر وزن قريه نيز آمده است) به معنى ترديد در تصميم- گيرى است و بعضى به معنى شك
توام با قرائن تهمت گرفتهاند، ريشه اصلى اين لغت به معنى فشار دادن پستان شتر بعد
از گرفتن شير است به اين اميد بقايايى كه در پستان است بيرون آيد و از آنجا كه اين
كار با شك و ترديد انجام مىشود اين كلمه به هر گونه شك و ترديد اطلاق شده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 254