نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 237
محكوم به چنين حكمى كرده و مىداند سرانجام در قيامت سعيد يا شقى خواهند بود
محال است تغيير پيدا كنند، و الا لازم مىآيد كه خبر دادن خداوند كذب، و علمش جهل
شود و اين محال است"!! ... بكلى بىاساس است.
اين همان ايراد معروف" علم خدا" در مساله جبر و اختيار است كه پاسخ
آن از قديم داده شده است و آن اينكه:
اگر ما افكار پيش ساخته خود را نخواهيم بر آيات تحميل كنيم مفاهيم آن روشن
است، اين آيات مىگويد: در آن روز گروهى در پرتو اعمالشان سعادتمند و گروهى بخاطر
اعمالشان شقاوتمندند و خدا مىداند چه كسانى به اراده خود و به خواست و اختيار خود
در طريق سعادت گام مىنهند و چه گروهى با اراده خود در مسير شقاوت گام مىنهند بنا
بر اين بعكس آنچه او گفته اگر مردم مجبور به انتخاب اين راه باشند علم خدا جهل
خواهد شد چرا كه همگان با ميل و اختيار خود راه خويش را انتخاب مىكنند.
شاهد سخن اينكه آيات فوق به دنبال داستانهاى اقوام پيشين است كه گروه عظيمى از
آنها بر اثر ظلم و ستم و انحراف از جاده حق و عدالت، و آلودگى به مفاسد شديد
اخلاقى، و مبارزه با رهبران الهى گرفتار مجازاتهاى دردناكى در اين جهان شدند كه
قرآن براى تربيت و ارشاد ما و نشان دادن راه حق از باطل و جدا ساختن مسير سعادت از
شقاوت اين داستانها را بازگو مىكند.
اصولا اگر ما- آن چنان كه فخر رازى و هم فكرانش مىپندارند- محكوم به سعادت و
شقاوت ذاتى باشيم، و بدون اراده به بديها و نيكيها كشانده شويم تعليم و تربيت لغو
و بيهوده خواهد بود. آمدن پيامبران و نزول كتب آسمانى و نصيحت و اندرز و تشويق و
توبيخ و سرزنش و ملامت و مؤاخذه و سؤال و بالآخره كيفر و پاداش همگى بيفايده يا
ظالمانه محسوب مىگردد.
آنها كه مردم را در انجام نيك و بد مجبور مىدانند خواه اين جبر را،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 237