نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 236
و اضافه مىكند:" آنها جاودانه در آتش خواهند ماند تا زمانى كه آسمانها و
زمين بر پاست" (خالِدِينَ فِيها ما
دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ).
مگر آنچه پروردگارت اراده كند" (إِلَّا
ما شاءَ رَبُّكَ).
" چرا كه خداوند هر كارى را اراده كند انجام مىدهد" (إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِما يُرِيدُ).
" و اما آنها كه سعادتمند شدند در بهشت جاودانه خواهند ماند، تا آسمانها
و زمين برپاست" (وَ أَمَّا الَّذِينَ
سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خالِدِينَ فِيها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ).
" مگر آنچه پروردگار تو اراده كند" (إِلَّا ما شاءَ رَبُّكَ).
" اين بخشش و عطيهاى است كه هرگز از آنان قطع نمىشود" (عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ).
در اينجا بايد به چند نكته توجه كرد:
[1- ذاتى بودن سعادت و شقاوت؟]
1- همانگونه كه گفتيم بعضى خواستهاند از آيات فوق ذاتى بودن سعادت و شقاوت را
اثبات كنند در حالى كه نه تنها آيات فوق دلالتى بر اين امر ندارد بلكه به وضوح
ثابت مىكند كه سعادت و شقاوت اكتسابى است، زيرا مىگويد:
" فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا" (آنها كه شقاوتمند شدند) و يا مىگويد:" أَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا" (اما آنها كه سعادتمند شدند) اگر شقاوت و سعادت ذاتى بود مىبايست
گفته شود" اما الاشقياء و اما السعداء" و مانند آن. و از اينجا روشن
مىشود آنچه در تفسير فخر رازى آمده كه" در اين آيات خداوند از هم اكنون حكم
كرده كه گروهى در قيامت سعادتمندند و گروهى شقاوتمند، و كسانى را كه خداوند
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 236