نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 206
نمىخواهم چيزى كه شما را از آن باز مىدارم خودم مرتكب شوم، من جز اصلاح تا
آنجا كه توانايى دارم نمىخواهم، و توفيق من جز به خدا نيست، بر او توكل كردم و به
سوى او باز گشتم.
89- و اى قوم من! دشمنى و مخالفت با من سبب نشود كه شما بهمان سرنوشتى كه قوم
نوح يا قوم هود يا قوم صالح گرفتار شدند گرفتار شويد، و قوم لوط از شما چندان دور
نيست.
90- از پروردگار خود آمرزش بطلبيد و به سوى او باز گرديد كه پروردگارم مهربان
و دوستدار (بندگان توبه كار) است.
تفسير: منطق بىاساس لجوجان.
اكنون ببينيم اين قوم لجوج در برابر اين نداى مصلح آسمانى چه عكس- العملى نشان
داد.
آنها كه بتها را آثار نياكان و نشانه اصالت فرهنگ خويش مىپنداشتند و از كم
فروشى و تقلب در معامله سود كلانى مىبردند، در برابر شعيب چنين گفتند:
اى شعيب! آيا اين نمازت به تو دستور مىدهد كه ما آنچه را" پدرانمان
مىپرستيدند ترك گوئيم"؟! (قالُوا يا
شُعَيْبُ أَ صَلاتُكَ تَأْمُرُكَ أَنْ نَتْرُكَ ما يَعْبُدُ آباؤُنا).
و يا آزادى خود را در اموال خويش از دست دهيم و نتوانيم به دلخواهمان در
اموالمان تصرف كنيم"؟ (أَوْ أَنْ
نَفْعَلَ فِي أَمْوالِنا ما نشاء).
" تو كه آدم بردبار. پر حوصله و فهميدهاى"، از تو چنين سخنانى بعيد
است! (إِنَّكَ لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ).
در اينجا اين سؤال پيش مىآيد كه چرا آنها روى" نماز" شعيب تكيه كردند؟.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 206