نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 203
و آبرو و ناموس و جان مردم!.
جمله" لا تَعْثَوْا" به معنى فساد نكنيد است بنا بر اين ذكر" مفسدين" بعد از آن
به خاطر تاكيد هر چه بيشتر روى اين مساله است.
دو آيه فوق اين واقعيت را به خوبى منعكس مىكند كه بعد از مساله اعتقاد به
توحيد و ايدئولوژى صحيح، يك اقتصاد سالم از اهميت ويژهاى برخوردار است، و نيز
نشان مىدهد كه بهمريختگى نظام اقتصادى سرچشمه فساد وسيع در جامعه خواهد بود.
سرانجام به آنها گوشزد كرد كه افزايش كميت ثروت- ثروتى كه از راه ظلم و ستم و
استثمار ديگران بدست آيد- سبب بىنيازى شما نخواهد بود، بلكه" سرمايه حلالى
كه براى شما باقى مىماند هر چند كم و اندك باشد اگر ايمان به خدا و دستورش داشته
باشيد بهتر است" (بَقِيَّتُ اللَّهِ
خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ).
تعبير به" بقية اللَّه" يا به خاطر آن است كه سود حلال اندك چون به
فرمان خدا است" بقية اللَّه" است.
و يا اينكه تحصيل حلال باعث دوام نعمت الهى و بقاى بركات مىشود.
و يا اينكه اشاره به پاداش و ثوابهاى معنوى است كه تا ابد باقى مىماند هر چند
دنيا و تمام آنچه در آن است فانى شود، آيه 46 سوره كهف وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ
ثَواباً وَ خَيْرٌ أَمَلًا نيز اشاره به
همين است.
و تعبير به إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (اگر ايمان داشته باشيد) اشاره به اين است كه اين واقعيت
را تنها كسانى درك مىكنند كه ايمان به خدا و حكمت او و فلسفه فرمانهايش داشته
باشند.
در روايات متعددى مىخوانيم كه بقية اللَّه تفسير به وجود" مهدى ع"
يا بعضى از امامان ديگر شده است، از جمله در كتاب اكمال الدين از امام باقر
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 203