نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 191
شدهاند به سوى قوم برگشتند و جريان را بازگو كردند، و آنها كمى در فكر فرو
رفتند كه جريان چيست و خداوند اين مهلت را تا صبح به آنها داد و شايد بيدار شوند و
به سوى او باز گردند؟!.
يا اينكه خداوند نمىخواست در دل شب، بر آنها شبيخون زند و به همين دليل دستور
داد تا فرا رسيدن صبح ماموران عذاب دست نگهدارند.
در تفاسير تقريبا چيزى در اين زمينه ننوشتهاند ولى آنچه در بالا گفتيم
احتمالاتى بود كه قابل مطالعه است.
2- زير و رو چرا؟
- گفتيم عذاب بايد تناسبى با نحوه گناه داشته باشد از آنجا كه اين قوم در طريق
انحراف جنسى همه چيز را دگرگون ساختند، خداوند نيز شهرهاى آنها را زير و رو كرد و
از آنجا كه- طبق روايات- بارانى از سخنان ركيك به طور مداوم بر هم مىريختند،
خداوند هم بارانى از سنگ بر سر آنان فرو ريخت.
3- باران سنگ چرا؟-
آيا بارش سنگريزه قبل از زير و رو شدن شهرهاى آنها بود، يا همراه آن، يا بعد
از آن؟ در ميان مفسران گفتگو است و آيات قرآن نيز صراحتى در اين زمينه ندارد، زيرا
اين جمله با واو، عطف شده كه ترتيب از آن استفاده نمىشود.
ولى بعضى از مفسران مانند نويسنده المنار معتقد است، اين باران سنگ يا قبل از
زير و رو شدن بوده، يا در اثناء آن، و فلسفه آن، اين بوده كه افراد پراكندهاى كه
در گوشه و كنار قرار داشتند و زير آوارها مدفون نشدند، سالم در نروند، آنها نيز به
كيفر اعمال زشتشان برسند!.
روايتى كه مىگويد: همسر لوط، صدا را كه شنيد سر بر گردانيد و در
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 191