نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 183
بىايمان جائز بود كه چنين پيشنهادى را كرد؟! پاسخ اين سؤال را از دو راه
گفتهاند: يكى اينكه در آئين لوط همانند آغاز اسلام تحريم چنين ازدواجى وجود
نداشت، لذا پيامبر ص دختر خود را" زينب" به ازدواج" ابى
العاص" قبل از آنكه اسلام را بپذيرد در آورد، ولى بعدا اين حكم منسوخ گشت [1] ديگر اينكه
منظور" لوط" پيشنهاد ازدواج مشروط بود (مشروط به ايمان) يعنى اين دختران
من است، بيائيد ايمان آوريد تا آنها را به ازدواج شما در آورم.
و از اينجا روشن مىشود كه ايراد بر لوط پيامبر كه چگونه دختران پاك خود را به
جمعى از اوباش پيشنهاد كرد نادرست است زيرا پيشنهاد او مشروط و براى اثبات نهايت
علاقه به هدايت آنها بود.
[كلمه" اطهر" مفهومش چيست؟]
2- بايد توجه داشت كه كلمه" اطهر" (پاكيزهتر) مفهومش اين نيست كه
عمل زشت و ننگين آنها پاك بوده، و ازدواج از آن پاكيزهتر، بلكه اين تعبيرى است كه
در زبان عرب و زبانهاى ديگر به هنگام مقايسه گفته مىشود، مثلا به كسى كه با سرعت
سرسامآورى رانندگى مىكند مىگويند:" دير رسيدن بهتر از هرگز نرسيدن
است". و يا" چشم از غذاى مشكوك پوشيدن بهتر از آن است كه انسان جان خود
را به خطر بيندازد". در روايتى نيز مىخوانيم كه امام به هنگام شدت تقيه و
احساس خطر از ناحيه خلفاى بنى عباسى فرمود"
و اللَّه افطر يوما من شهر رمضان احب الى من ان يضرب عنقى
":" يك روز از ماه رمضان را- همانروزى را كه خليفه وقت عيد اعلام
كرده بود در حالى كه عيد نبود- افطار كنم (و سپس آن روز را قضا كنم) بهتر از آن
است كه كشته