responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 9  صفحه : 118

پيشگاه خدا تقاضاى بخشش كرد.

و از اينجا پاسخ سؤال ديگرى نيز روشن مى‌شود كه مگر انبياء گناه مى‌كنند كه تقاضاى آمرزش نمايند.

3- آنجا كه پيوندها گسسته مى‌شود؟

آيات فوق يكى ديگر از عاليترين درسهاى انسانى و تربيتى را در ضمن بيان سرگذشت نوح منعكس مى‌كند، درسى كه در مكتبهاى مادى مطلقا مفهوم ندارد اما در يك مكتب الهى و معنوى يك اصل اساسى است.

پيوندهاى مادى (نسب، خويشاوندى، دوستى و رفاقت) در مكتبهاى آسمانى هميشه تحت الشعاع پيوندهاى معنوى است.

در اين مكتب نور چشمى و امتياز خويشاوندى در برابر پيوند مكتبى و معنوى مفهومى ندارد.

آنجا كه رابطه مكتبى وجود دارد، سلمان فارسى دور افتاده كه نه از خاندان پيغمبر ص و نه از قريش، و نه حتى از اهل مكه بود، بلكه اصولا از نژاد عرب نبود، طبق حديث معروف"

سلمان منا اهل البيت‌

"" سلمان از خانواده ما است" جزء خاندان پيامبر ص محسوب مى‌شود، ولى فرزند واقعى و بلا فصل پيامبرى همچون نوح بر اثر گسستن پيوند مكتبيش با پدر، آن چنان طرد مى‌شود كه با" إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ‌" روبرو مى‌گردد.

ممكن است چنين مساله مهمى براى آنها كه مادى مى‌انديشند گران آيد اما اين واقعيتى است كه در تمام اديان آسمانى به چشم مى‌خورد.

به همين دليل در احاديث اهل بيت ع در باره شيعيانى كه تنها نام تشيع بر خود مى‌گذارند، و اثر چشمگيرى از تعليمات و برنامه‌هاى عملى اهل بيت ع در زندگانى آنها ديده نمى‌شود جمله‌هاى صريح و تكان دهنده‌اى مى‌خوانيم كه‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 9  صفحه : 118
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست