نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 95
دوائر
جمع" دائره" و معنى آن معروف است، ولى به حوادث سخت و دردناك كه انسان
را احاطه مىكند، عرب نيز دائره و در حال جمعى" دوائر" مىگويد.
در واقع آنها
افرادى تنگ نظر و بخيل و حسودند، بخل آنها سبب مىشود كه هر گونه خدمت مالى را در
راه خدا غرامت بپندارند، و حسادتشان موجب اين مىشود كه هميشه در انتظار بروز
مشكلات و گرفتاريها و مصائب براى ديگران باشند سپس اضافه مىكند آنها نبايد در
انتظار بروز مشكلات و نزول بلاها بر شما باشند چرا كه اين مشكلات و ناكاميها و
بدبختيها تنها به سراغ اين گروه منافق بىايمان و جاهل و نادان و تنگ نظر و حسود
مىرود" (عَلَيْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ)
[1] سرانجام آيه را با اين جمله كه" خداوند شنوا و دانا است"
پايان مىدهد (وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ).
هم سخنان
آنها را مىشنود و هم از نيات و مكنون ضمير آنها آگاه است.
***
و در
آخرين آيه به گروه دوم يعنى مؤمنان با اخلاص باديهنشين اشاره كرده مىگويد:"
گروهى از اين عربهاى باديهنشين كسانى هستند كه ايمان به خدا و روز رستاخيز
دارند" (وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ
الآخر).
به همين دليل
هيچگاه انفاق در راه خدا را غرامت و زيان، نمىدانند، بلكه با توجه به پاداشهاى
وسيع الهى در اين جهان و سراى ديگر،" اين كار را وسيله نزديكى به خدا و مايه
توجه و دعاى پيامبر ص كه افتخار و بركت بزرگى است مىدانند" (وَ
يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ صَلَواتِ الرَّسُولِ).
در اينجا
خداوند اين طرز فكر آنها را با تاكيد فراوان تصديق مىكند و
[1] از جمله"
عَلَيْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ" معنى حصر استفاده مىشود،
يعنى منحصرا حوادث سوء دامان آنها را مىگيرد، و اين استفاده حصر به خاطر
آنست" عليهم" كه به جاى خبر است بر مبتدا مقدم داشته شده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 95