نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 89
(قُلْ لا تَعْتَذِرُوا لَنْ
نُؤْمِنَ لَكُمْ).
" چرا
كه خداوند ما را از اخبار شما آگاه ساخته" بنا بر اين ما از نقشههاى شيطانى
شما به خوبى با خبريم! (قَدْ نَبَّأَنَا اللَّهُ مِنْ
أَخْبارِكُمْ).
ولى در عين
حال راه بازگشت و توبه، به سوى شما باز است"، و به زودى خداوند و پيامبرش
اعمال شما را مىبينند" (وَ سَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ
رَسُولُهُ) اين احتمال نيز در تفسير آيه داده شده است كه منظور از اين جمله
مساله توبه نيست، بلكه هدف آنست كه در آينده نيز خداوند و پيامبرش (طبق وحى الهى)
از اعمال و نقشههاى شما آگاه مىشود و آنها را نقشه بر آب خواهد كرد، بنا بر اين
نه امروز از دست شما كارى ساخته است و نه فردا!.
ولى تفسير
اول با ظاهر آيه سازگارتر است.
ضمنا توجه
داشته باشيد كه در باره اين جمله و مساله عرضه داشتن همه اعمال امت بر پيامبرش ص
بحث مشروحى داريم كه در ذيل آيه 105 همين سوره خواهد آمد.
بعد
مىفرمايد همه اعمال و نيات شما امروز ثبت و بايگانى مىشود،" سپس به سوى كسى
كه اسرار پنهان و آشكار را مىداند بازمىگرديد، و او شما را به اعمالتان آگاه
مىكند" و جزاى آن را به شما خواهد داد (ثُمَّ
تُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ
تَعْمَلُونَ).
***
در آيه
بعد بار ديگر اشاره به سوگندهاى دروغين منافقان مىكند و مىفرمايد:
" آنها
براى فريب شما به زودى دست به دامن قسم مىزنند، و هنگامى كه به سوى آنان بازگشتيد
سوگند به خدا ياد مىكنند كه از آنها صرف نظر كنيد، و اگر خطايى كردهاند مشمول
عفوشان سازيد" (سَيَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَكُمْ إِذَا
انْقَلَبْتُمْ إِلَيْهِمْ لِتُعْرِضُوا عَنْهُمْ).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 89