آنچه در تفسير
آيه فوق گفتيم همان چيزى است كه با قرائن موجود در آيه سازگارتر است، زيرا از يك
سو مىبينيم كه اين دو گروه در برابر يكديگر قرار داده شدهاند، و از سوى ديگر
كلمه" منهم" نشان مىدهد كه تمام اين دو گروه كافر نبودند، از مجموع اين
دو قرينه استفاده مىشود كه" معذرون" معذوران حقيقى بودهاند.
ولى در برابر
اين تفسير دو تفسير ديگر نيز گفته شده.
نخست اينكه:
منظور از" معذرون" كسانى است كه عذرهاى واهى و دروغين، براى فرار از
جهاد مىتراشند، و منظور از گروه دوم آنهايى است كه حتى زحمت عذرتراشى به خود
نمىدهند، و صريحا از اطاعت فرمان خدا در باره جهاد سرباز مىزنند.
دوم
اينكه" معذرون" همه گروههايى را شامل مىشود كه با اظهار عذر اعم از
اينكه راست باشد يا دروغ از شركت در جهاد خوددارى مىكنند.
ولى قرائن
نشان مىدهد كه" معذرون" همان معذوران واقعى هستند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 78