نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 65
فرمود:
لو تعلمون
ما اعلم لضحكتم قليلا و لبكيتم كثيرا
:" اگر
آنچه را من (از كيفرهاى هولناك قيامت) مىدانم شما هم مىدانستيد، كم مىخنديديد و
بسيار گريه مىكرديد" نيز شاهد معنى اول است (دقت كنيد).
***
در آخرين
آيه مورد بحث اشاره به يكى ديگر از روشهاى حساب شده و خطرناك منافقان مىكند و آن
اينكه آنها به هنگامى كه كار خلافى را آشكارا انجام مىدهند براى تبرئه خود ظاهرا
در مقام جبران برمىآيند و با اين نوسانها و اعمال ضد و نقيض، چهره اصلى خود را
پنهان مىدارند.
آيه
مىگويد:" هر گاه خداوند ترا به سوى گروهى از اينها بازگرداند و از تو اجازه
بخواهند كه در ميدان جهاد ديگرى شركت كنند، به آنها بگو هيچگاه با من در هيچ ميدان
جهادى شركت نخواهيد كرد، و هرگز همراه من با دشمنى نخواهيد جنگيد"! (فَإِنْ
رَجَعَكَ اللَّهُ إِلى طائِفَةٍ مِنْهُمْ فَاسْتَأْذَنُوكَ لِلْخُرُوجِ فَقُلْ
لَنْ تَخْرُجُوا مَعِيَ أَبَداً وَ لَنْ تُقاتِلُوا مَعِيَ عَدُوًّا).
يعنى پيامبر
ص بايد آنها را براى هميشه مايوس كند، و روشن سازد كه به اصطلاح حنايشان ديگر رنگى
نخواهد داشت و كسى فريبشان را نخواهد خورد، و اين گونه دامها را چه بهتر كه
برچينند و به جاى ديگرى ببرند كه در اينجا كسى ديگر به دامشان نخواهد افتاد!.
ذكر اين نكته
نيز لازم است كه جمله طائفه منهم (گروهى از ايشان) نشان مىدهد كه همه آنان حاضر
نبودند از اين طريق وارد شوند و پيشنهاد شركت در جهاد ديگرى را عرضه بدارند، شايد
به خاطر اينكه بعضى بقدرى رسوا و شرمنده بودند كه حتى حاضر به حضور در محضر پيامبر
ص و چنين پيشنهادى نمىشدند.
سپس دليل عدم
قبول پيشنهاد آنها را چنين بيان مىكند:" شما براى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 65