نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 379
تعبير به" مُبَوَّأَ صِدْقٍ" (منزلگاه راستين) ممكن است اشاره به اين باشد كه
خداوند به وعده خود نسبت به بنى اسرائيل وفا كرد، و آنها را به سرزمين موعود
بازگرداند، و يا اينكه سرزمين صدق اشاره به پاكى و نيكى اين سرزمين است و به همين
جهت تناسب با سرزمين شام و فلسطين دارد كه منزلگاه انبياء و پيامبران الهى بود.
گروهى نيز احتمال دادهاند كه منظور سرزمين مصر باشد، زيرا همانگونه كه قرآن
در سوره دخان مىگويد:" پس از نابودى فرعونيان باغها و چشمهها و سرزمينها و
قصرها و نعمتهايى از آنها بجاى ماند و آنها را به گروه ديگرى يعنى بنى اسرائيل
داديم" كَمْ تَرَكُوا مِنْ جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ
وَ زُرُوعٍ وَ مَقامٍ كَرِيمٍ وَ نَعْمَةٍ كانُوا فِيها فاكِهِينَ كَذلِكَ وَ
أَوْرَثْناها قَوْماً آخَرِينَ (سوره دخان آيه
25 تا 28) همين مضمون در سوره شعراء آيه 57 تا 59 آمده و در آخر آن
مىخوانيم" وَ أَوْرَثْناها بَنِي إِسْرائِيلَ" (ما اين باغها و چشمهها و گنجها و قصرها را به بنى-
اسرائيل داديم).
از اين آيات بر مىآيد كه بنى اسرائيل قبل از هجرت به سرزمين شام، مدتى در مصر
ماندند، و از بركات آن سرزمين پر بار، بهره گرفتند:
سپس قرآن اضافه مىكند:" ما آنها را از روزىهاى پاكيزه، بهرهمند
ساختيم" (وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ).
البته مانعى هم ندارد كه هم سرزمين مصر منظور باشد و هم اراضى شام و فلسطين.
اما آنها قدر اين نعمت را ندانستند،" و به اختلاف و نزاع با يكديگر
برخاستند آنهم نه از روى ناآگاهى، بلكه از روى علم و دانش و پس از مشاهده آن همه
معجزات موسى و دلائل صدق دعوت او" (فَمَا
اخْتَلَفُوا حَتَّى جاءَهُمُ الْعِلْمُ).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 379