نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 372
فرسوده مصيبت زده بايد نوسازى شود، و نقاط منفى خود را پاك كند، و به جاى آن
خصائل روحى سازنده بنشاند تا عظمت گذشته را باز يابد.
***
سپس به يكى از علل طغيان فرعون و فرعونيان اشاره كرده و از زبان موسى چنين
مىگويد:" پروردگارا تو فرعون و اطرافيانش را زينت و اموال در زندگى دنيا
بخشيدهاى" (وَ قالَ مُوسى رَبَّنا إِنَّكَ آتَيْتَ
فِرْعَوْنَ وَ مَلَأَهُ زِينَةً وَ أَمْوالًا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا).
" اما سرانجام اين ثروت و تجملات و عاقبت كارش اين شده كه آنها بندگانت
را از راه تو منحرف و گمراه مىسازند" (رَبَّنا لِيُضِلُّوا عَنْ سَبِيلِكَ).
" لام" در" ليضلوا" به اصطلاح" لام عاقبت" است،
يعنى يك جمعيت ثروتمند اشرافى تجملپرست، براى گمراه ساختن مردم از راه خدا
خواهناخواه كوشش خواهند كرد و پايان كارشان چيزى جز اين نخواهد بود، چرا كه دعوت
پيامبران و برنامههاى الهى مردم را بيدار و هشيار و متحد و متشكل مىسازد، و با
اين حال مجال بر غارتگران و چپاولگران تنگ خواهد شد و روزگار بر آنها سياه، آنها
نيز از خود واكنش نشان مىدهند و به مخالفت با پيامبران بر مىخيزند.
سپس موسى ع از پيشگاه خدا تقاضا مىكند و مىگويد:" پروردگارا! اموال
آنها را محو و بى اثر ساز" تا نتوانند از آن بهره گيرند (رَبَّنَا اطْمِسْ عَلى أَمْوالِهِمْ).
" طمس" در لغت به معنى محو كردن و بى خاصيت نمودن چيزى است، و جالب
اينكه در بعضى از روايات وارد شده كه پس از اين نفرين، اموال فرعونيان به صورت
سفال و سنگ در آمد، شايد كنايه از اين باشد كه آن چنان بحران اقتصادى دامانشان را
گرفت كه ارزش ثروتهايشان به كلى سقوط كرد، و همچون سفال
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 372