نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 359
به علاوه" ساحران هرگز رستگار نمىشوند" (وَ لا يُفْلِحُ السَّاحِرُونَ).
اين تعبير در واقع دليل ديگرى بر تمايز كار انبياء از سحر است، در دليل سابق
از تفاوت سحر و معجزه و چهره و هدف اين دو، جداييشان از يكديگر اثبات شده، اما در
اينجا از تفاوت حالات و صفات آورندگان سحر و آورندگان معجزه براى اثبات مطلب
استمداد مىشود.
ساحران به حكم كار و فنشان كه جنبه انحرافى و اغفالگرانه دارد، افرادى سود جو،
منحرف، اغفالگر و متقلبند كه آنها را از خلال اعمالشان مىتوان شناخت اما پيامبران
مردانى حق طلب، دلسوز، پاكدل، با هدف و پارسا و بى اعتنا به امور مادى هستند.
ساحران هرگز روى رستگارى را نمىبينند و جز براى پول و ثروت و مقام و منافع
شخصى كار نمىكنند، در حالى كه هدف انبياء هدايت و منافع خلق خدا و اصلاح جامعه
انسانى در تمام جنبههاى معنوى و مادى است.
***
سپس سيل تهمت خود را به سوى موسى ادامه دادند، و صريحا به او گفتند"
آيا تو مىخواهى ما را از راه و رسم پدران و نياكانمان منصرف سازى"؟ (قالُوا أَ جِئْتَنا لِتَلْفِتَنا عَمَّا وَجَدْنا عَلَيْهِ
آباءَنا).
در واقع بت" سنتهاى نياكان" و عظمت خيالى و افسانهاى آنها را پيش
كشيدند تا افكار عامه را نسبت به موسى و هارون بد بين كنند كه آنها مىخواهند با
مقدسات جامعه و كشور شما بازى كنند.
سپس ادامه دادند دعوت شما به دين و آئين خدا دروغى بيش نيست، اينها همه دام
است، و نقشههاى خائنانه" براى اينكه در اين سرزمين حكومت كنيد" (وَ تَكُونَ لَكُمَا الْكِبْرِياءُ فِي الْأَرْضِ).
در حقيقت آنها چون خودشان هر تلاش و كوششى داشتند براى حكومت
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 359