نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 357
در نخستين آيه مىگويد:" سپس بعد از رسولان پيشين، موسى و هارون را به
سوى فرعون و ملا او همراه با آيات و معجزات فرستاديم" (ثُمَّ بَعَثْنا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسى وَ هارُونَ إِلى
فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِ بِآياتِنا) [1]"
ملا" همانگونه كه سابقا هم اشاره كردهايم به اشراف پر زرق و برق گفته مىشود
كه ظاهرشان چشم پر كن و حضورشان در اجتماع در همه جا ديده مىشود، و معمولا در
آياتى از قبيل آيات مورد بحث به معنى دار و دسته و اطرافيان و مشاوران مىآيد.
و اگر مىبينيم تنها سخن از بعثت موسى به سوى فرعون و ملا به ميان آمده در
حالى كه موسى مبعوث به همه فرعونيان و بنى اسرائيل بود، به خاطر آن است كه نبض
جامعهها در دست هيئتهاى حاكمه و دارو دسته آنها است، بنا بر اين هر برنامه اصلاحى
و انقلابى اول بايد آنها را هدفگيرى كند، چنان كه آيه 12 سوره توبه نيز مىگويد فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ:" با سردمداران كفر پيكار كنيد".
اما فرعون و فرعونيان از پذيرش دعوت موسى و هارون سرباز زدند، و از اينكه در
برابر حق سر تسليم فرود آورند، تكبر ورزيدند" (فَاسْتَكْبَرُوا).
آنها به خاطر كبر و خود برتربينى و نداشتن روح تواضع، واقعيتهاى روشن را در
دعوت موسى ناديده گرفتند و به همين دليل اين قوم مجرم و گنهكار هم چنان به جرم و
گناهشان ادامه دادند (وَ كانُوا قَوْماً
مُجْرِمِينَ).
***
آيات بعد، از مبارزات چند مرحلهاى فرعونيان با موسى و برادرش هارون سخن
مىگويد كه مرحله نخستين آن انكار و تكذيب و افترا و متهم ساختن آنان به سوء نيت و
به هم ريختن سنت نياكان و اخلال در نظام اجتماعى بوده است، چنان كه
[1] منظور از آيات همان معجزات متعدد
و مشهور موسى است كه در آغاز كار با خود داشت.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 357