نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 322
براى همه آنها زيرا در بعضى تصريح شده قلبهايى كه در سينهها است (دقت كنيد)
***
2- در اينكه ميان" فضل" و" رحمت" كه در آيه دوم به آن
اشاره شده است چه تفاوتى است در ميان مفسران گفتگو بسيار است:
الف- بعضى فضل الهى را اشاره به نعمتهاى ظاهرى، و رحمت را اشاره به نعمتهاى
باطنى دانستهاند، و يا به تعبير ديگر يكى نعمت مادى و ديگرى نعمت معنوى را
مىگويد (كرارا در آيات قرآن جمله و ابتغوا من فضله يا لتبتغوا من فضله به معنى
تحصيل روزى و درآمد مادى آمده است).
ب- بعضى ديگر گفتهاند: فضل الهى آغاز نعمت، و رحمت او و دوام نعمت است (البته
با توجه به اينكه فضل به معنى بخشيدن نعمت مىباشد و با توجه به اينكه ذكر رحمت پس
از آن بايد چيزى اضافه بر آن بوده باشد، تفسير فوق قابل درك است) و اينكه در روايت
متعددى مىخوانيم منظور از فضل الهى وجود پيامبر ص و نعمت نبوت، و منظور از رحمت
پروردگار وجود على ع و نعمت ولايت است، نيز شايد اشاره به همين تفسير باشد، زيرا
پيامبر ص سر آغاز اسلام بود و على ع سبب بقا و ادامه حيات آن شد (يكى علت محدثه و
ايجاد كننده و ديگرى مبقيه و بقا دهنده) [1] بعضى ديگر احتمال دادهاند كه فضل اشاره به نعمتهاى بهشتى،
و رحمت اشاره به آمرزش از گناه است.
ج- اين احتمال نيز داده شده كه فضل اشاره به نعمت عام پروردگار به دوست و دشمن
مىباشد و رحمت با توجه به كلمه" للمؤمنين" كه در آيه قبل به صورت قيد
رحمت ذكر شده اشاره به رحمت ويژه او نسبت به افراد با ايمان است.
[1] براى آگاهى از اين روايات به
تفسير نور الثقلين جلد 2 صفحه 307 و 308 مراجعه شود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 322