نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 279
او است، اگر عبادت به خاطر شايستگى و عظمت ذات معبود باشد، اين شايستگى و عظمت
تنها در خدا است، و اگر براى اين باشد كه مىتواند سرچشمه سود و زيان گردد اين نيز
مخصوص خدا است.
***
پس از آنكه نمونههايى از آثار عظمت و تدبير خداوند را در آسمان و زمين
بيان كرد و و جدان و عقل مخالفان را به داورى طلبيد و آنها به آن معترف گرديدند،
در آيه بعد با لحنى قاطع مىفرمايد:" اين است اللَّه، پروردگار بر حق
شما"! (فَذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمُ الْحَقُ).
نه بتها، و نه ساير موجوداتى را كه شريك خداوند در عبوديت قرار دادهايد و در
برابر آنها سجده و تعظيم مىكنيد.
آنها چگونه مىتوانند شايسته عبوديت باشند در حالى كه نه فقط نمىتوانند در
آفرينش و تدبير جهان شركت كنند، بلكه خودشان سر تا پا نياز و احتياجند.
سپس نتيجه گيرى مىكند" اكنون كه حق را بروشنى شناختيد، آيا بعد از حق
چيزى جز ضلال و گمراهى وجود دارد؟" (فَما
ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلالُ).
با اين حال چگونه از عبادت و پرستش خدا روى مىگردانيد، با اينكه مىدانيد
معبود حقى جز او نيست"؟! (فَأَنَّى
تُصْرَفُونَ).
اين آيه در حقيقت يك راه منطقى روشن را براى شناخت باطل و ترك آن پيشنهاد
مىكند، و آن اينكه نخست بايد از طريق و جدان و عقل براى شناخت حق گام برداشت،
هنگامى كه حق شناخته شد، هر چه غير آن و مخالف آن است باطل و گمراهى است، و بايد
كنار گذاشته شود.
***
و در آخرين آيه براى بيان اين نكته كه چرا آنها با وضوح مطلب و روشنايى حق
به دنبال آن نمىروند مىگويد:" اينگونه فرمان خدا در باره اين افراد كه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 279