نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 261
ذكر شده است نه" سراء" (خوشى و مسرت) اشاره به اينكه هر گونه خوبى
به انسان برسد از ناحيه خدا و رحمت بى پايان او است در حالى كه بديها اگر به عنوان
درس عبرت نباشد از اثرات اعمال خود انسان مىباشد.
3- در آغاز دومين آيه مورد بحث ضميرها به صورت مخاطب ذكر شده، اما در اثناء
آيه به صورت غائب در مىآيد، و مسلما اين نكتهاى دارد.
بعضى از مفسران گفتهاند كه اين تغيير لحن آيه به خاطر آن است كه وضع حال
مشركان را به هنگامى كه گرفتار طوفان و بلا مىشوند به عنوان درس عبرتى براى
ديگران بيان كنند به همين دليل آنها را غائب فرض كرده و بقيه را در حضور.
بعضى ديگر گفتهاند نكتهاش بى اعتنايى و تحقير آنها است گويى نخست آنها را
خداوند به حضور مىپذيرد و مخاطب مىسازد، سپس آنها را از خود دور كرده و رها
مىنمايد.
اين احتمال نيز وجود دارد كه آيه به صورت يك ترسيم طبيعى از چگونگى وضع مردم
باشد، تا آن زمان كه در كشتى نشستهاند و از ساحل دور نشدهاند در ميان جمعند، و
بنا بر اين مىتوانند مخاطب باشند، اما هنگامى كه كشتى آنها را از ساحل دور مىكند
و از چشمها تدريجا پنهان مىشوند به صورت گروه غائبى در شمار مىآيند و اين يك
ترسيم زنده از دو حالت مختلف آنها است.
4- جمله" أُحِيطَ بِهِمْ" به معنى اين است كه آنها از هر سو در احاطه امواج بلا قرار گرفتهاند
ولى در اينجا كنايه از هلاكت و نابودى است، كه لازمه آن مىباشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 261