نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 255
و يا حد اقل آياتى كه اشاره به نفى بت پرستى است تغيير دهد! ثالثا- طبق اصل
مسلمى كه در تفسير آيات داريم" القرآن يفسر بعضه بعضا": آيات قرآن
يكديگر را تفسير مىكنند ما مىتوانيم از آياتى مانند آيات 90- 94 سوره اسراء به
خوبى بفهميم كه اين بت پرستان لجوج طالب معجزه براى هدايت نبودند لذا گاهى
مىگفتند ما به تو ايمان نمىآوريم تا چشمههايى از اين زمين خشكيده بيرون بياورى،
ديگرى مىگفت اينهم كافى نيست بايد قصرى از طلا داشته باشى، ديگرى مىگفت اينهم
براى ما قانع كننده نيست بايد جلو چشم ما به آسمان پرواز كنى، سپس اضافه مىكرد كه
پرواز به آسمان نيز كافى نيست مگر اينكه نامهاى از طرف خدا براى ما بياورى! و از
اين گونه ترهات و لا طائلات.
از آنچه در بالا گفتيم روشن شد كسانى كه خواستهاند اين آيه فوق را دليل بر
نفى هر گونه معجزه، يا نفى معجزات غير از قرآن بدانند، در اشتباهند (توضيح بيشتر
در باره اين موضوع را به خواست خدا ذيل آيه 59 از سوره اسراء خواهيد خواند).
2- كلمه" غيب" در جمله"
إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ" ممكن است
اشاره به اين باشد كه معجزه امرى است مربوط به عالم غيب، و در اختيار من نيست و مخصوص
خدا است.
و يا اشاره به اين است كه مصالح امور و اينكه در چه موردى حكمت ايجاب نزول
معجزه را مىكند جزء اسرار غيب است، و مخصوص خدا است، او هر مورد را كه صلاح
بداند، و طالب معجزه را جوياى حقيقت ببيند، معجزه را نازل مىكند، چرا كه غيب و
اسرار نهان مخصوص ذات پاك او است.
ولى تفسير اول نزديكتر به نظر مىرسد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 255