نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 225
مىرود تا حدود نيمه ماه و از آن پس تدريجا نقصان مىيابد تا يكى دو روز آخر
ماه بعد در تاريكى محاق فرو مىرود و بار ديگر به شكل هلال ظاهر مىگردد، و همان
منزلگاههاى پيشين را طى مىكند، اين دگرگونى عبث و بيهوده نيست، بلكه يك تقويم
بسيار دقيق و زنده طبيعى است كه عالم و جاهل مىتوانند آن را بخوانند و حساب تاريخ
كارها و امور زندگى خود را نگهدارند و اين اضافه بر نورى است كه ماه به ما مىبخشد [1] سپس اضافه
مىكند اين آفرينش و اين گردش مهر و ماه سرسرى و از بهر بازيگرى نيست" خداوند
آن را نيافريده است مگر به حق" (ما خَلَقَ
اللَّهُ ذلِكَ إِلَّا بِالْحَقِ).
و در پايان آيه تاكيد مىكند كه" خدا آيات و نشانههاى خود را براى آنها
كه مىفهمند و درك مىكنند شرح مىدهد" (يُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ).
اما بيخبران بى بصر چه بسيار از كنار همه اين آيات و نشانههاى پروردگار
مىگذرند و كمترين چيزى از آن درك نمىكنند.
***
در آيه دوم به قسمتى ديگر از نشانهها و دلائل وجودش در آسمان و زمين
پرداخته مىگويد:" در آمد و شد شب و روز و آنچه خداوند در آسمان و زمين
آفريده است نشانههايى است براى گروه پرهيزكاران" (إِنَّ فِي اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ ما خَلَقَ
اللَّهُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَّقُونَ).
نه تنها خود آسمانها و زمين از آيات خدا است بلكه تمام ذرات موجوداتى كه در
آنها وجود دارد هر يك آيتى و نشانهاى محسوب مىشود، اما تنها كسانى آنها را درك
مىكنند كه در پرتو تقوا و پرهيز از گناه، صفاى روح و روشنبينى يافته،
[1] در مورد اينكه ماه يك تقويم طبيعى
است و مىتوان از حالات مختلفش روزهاى ماه را دقيقا تعيين كرد در جلد دوم صفحه 6
بحث كردهايم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 225