نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 217
همين معنى است [1] و همانگونه كه گفتيم ممكن است بشارت به همه اين امور، هدف از تعبير فوق بوده
باشد.
باز در پايان آيه به يكى از اتهاماتى كه مشركان كرارا براى پيامبر ص ذكر
مىكردند اشاره كرده، مىگويد:" كافران گفتند اين مرد ساحر آشكارى است"
(قالَ الْكافِرُونَ إِنَّ هذا لَساحِرٌ
مُبِينٌ).
كلمه" ان" و" لام تاكيد" و صفت" مبين"، همه
نشانه تاكيدى است كه آنها روى اين تهمت داشتند و تعبير به" هذا" (اسم
اشاره به نزديك) براى اين بوده كه مقام پيامبر ص را تحقير كنند.
اما اينكه چرا نسبت سحر به پيامبر ص مىدادند روشن است، زيرا در برابر سخنان
اعجاز آميز و برنامههاى و قوانين درخشان و ساير معجزاتش پاسخ قانع كنندهاى
نداشتند، جز اينكه فوق العادگى آن را با سحر تفسير كنند، و به اين صورت، پرده جهل
و بى خبرى، براى سادهلوحان، روى آن بيفكنند.
اينگونه تعبيرها كه از ناحيه دشمنان پيامبر ص صادر مىشد خود دليل روشنى است
بر اينكه پيامبر ص كارهاى خارقالعادهاى داشته كه افكار و دلها را به سوى خود جذب
مىكرده است، مخصوصا تكيه كردن روى سحر در مورد قرآن مجيد خود گواه زندهاى بر
جاذبه فوق العاده اين كتاب آسمانى است كه آنها براى اغفال مردم آن را زير پرده سحر
مىپوشاندند.
به خواست خدا در ذيل آيات مناسب باز در اين باره سخن خواهيم گفت.
[1] تفسير برهان جلد 2 صفحه 177 و
تفسير قرطبى جلد 5 صفحه 3145.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 217